<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Bedre omsetning – bunnlinjen stupte

Publisert 29. aug. 2023
Lesetid: 1 minutt
Artikkellengde er 246 ord
LA FREM TALL: Adm. dir. Gunnar Moe i Rana Gruber Foto: Iván Kverme

 

«Andre kvartal ble kjennetegnet av fortsatt sterk produksjon, ingen produksjonsrelaterte skader og utbytte på 2 kroner pr. aksje», skriver selskapet.

– I andre kvartal har vi tatt i bruk den første elektriske gruvemaskinen i underjordsgruven. Dette markerer en betydelig milepæl i avkarboniseringen av driften. Samtidig deler vi for tiende kvartal på rad ut 70 prosent av det justerte nettoresultatet som utbytte til aksjonærene, sier Gunnar Moe, adm. direktør i Rana Gruber.

Inntektene endte på 348,8 millioner kroner, opp fra 294,4 millioner kroner i andre kvartal 2022. Økningen skyldes økte salgsvolum, reduserte fraktrater for forsendelser til Europa, og høyere magnetittsalg. Inntektsveksten skyldtes også positive valutaeffekter som følge av en svekket norsk krone. 

En driftskostnad på 498 kroner pr. tonn produsert jernmalmkonsentrat ga et økt driftsresultat, som endte på 51,5 millioner kroner, opp fra 33 millioner i fjor. Bunnlinjen falt tungt fra 203 millioner i fjor til 136,4 millioner i år.

Utsikter

Rana Gruber forventer høye og stabile produksjonsvolumer i de kommende kvartalene.

Samtidig gir selskapets strategiske partnerskap med Cargill fleksibilitet til å navigere for markedsendringer, skriver selskapet ifølge TDN Direkt. På grunn av høye lagre og et svakt europeisk stålmarked, undersøker selskapet muligheten for å sende flere skip til Asia. Selskapet skriver videre at de fortsatt er optimistiske til utsiktene, tross noe markedsusikkerhet.

Ellers har Rana Gruber strategiske prosjekter for å eliminere karbonutslipp, og for å forbedre produktkvaliteten. Prosjektene vil finansieres gjennom operasjonell inntjening, leasing og offentlig økonomisk støtte. Fullføringen av disse prosjektene forventes å være ferdig i henholdsvis 2024 og 2025, opplyser selskapet.