– Kostnadene øker på grunn av større arbeidsomfang enn ventet og kostnadsøkninger i industrien, det tar vi på alvor. Men Johan Castberg er fortsatt et godt prosjekt med solid økonomi, sier Geir Tungesvik, konserndirektør for Prosjekter, boring og anskaffelser i Equinor.
Planen om produksjonsstart i fjerde kvartal 2024 står imidlertid fortsatt fast, og Equinor understreker flere ganger at det fortsatt er et lønnsomt prosjekt.
– Med en balansepris på rundt 35 dollar vil Johan Castberg-feltet gi store inntekter og ringvirkninger til fellesskapet fra Barentshavet i 30 år, forsetter Tungesvik.
Equinor er operatør og eier 50 prosent av prosjektet, mens Vår Energi og Petoro eier henholdsvis 30 og 20 prosent. Vår Energi meldte tirsdag morgen at de nedjusterer guidingen, blant annet som følge av denne saken.
Tregere fremdrift enn ventet
Da plan for utbygging og drift (PUD) ble levert i 2015 var kostnadsestimatet 57 milliarder kroner. Nå jekkes estimatene altså opp til 80 milliarder kroner.
Kostnadene for prosjektet har økt med 15,5 milliarder kroner i tillegg til en valutaeffekt på drøyt 7 milliarder kroner, ifølge Equinor.
I 2022 ble Johan Castberg-skroget med boligkvarter fraktet fra Singapore til Stord for installasjon og ferdigstillelse. Det som nå er hovedårsaken til kostnadssprekken er at arbeidsmengden som ble overført til Stord har vært mer omfattende og komplisert enn estimert.
«Framdriften har heller ikke vært som forventet. På grunn av kostnadsutviklingen i markedet har kostnadene også økt for marine operasjoner, boring og komplettering», forklarer energigiganten.
Vil hente opptil 650 mill. fat
De påviste volumene i Johan Castberg, som ligger i Barentshavet, er anslått til å ligge på mellom 450 og 650 millioner fat olje.
Rundt 2.000 personer jobber nå på Stord for å ferdigstille produksjonsskipet, som er designet for å ha en daglig produksjon på nær 190.000 fat.
Ifølge Equinor vil skipet sysselsette 1.700 årsverk, der 500 av dem er i Nord-Norge. Driften av Johan Castberg skal ivaretas med forsynings- og helikopterbase i Hammerfest og driftsorganisasjon i Harstad.