<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Har nok til å drifte i over tre år

Hunter Group varslet torsdag at selskapet har nok på bok til å fortsette driften i rundt tre og et halvt år.

Publisert 9. nov. 2023
Oppdatert 9. nov. 2023
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 2 ord
Article lead
+ mer
lead
MENINGSLØST: Hunter Groups administrerende direktør, Erik Frydendal, sammenligner det å bestille skip uten kontrakt med å være den eneste med en faksmaskin. Foto: Iván Kverme
MENINGSLØST: Hunter Groups administrerende direktør, Erik Frydendal, sammenligner det å bestille skip uten kontrakt med å være den eneste med en faksmaskin. Foto: Iván Kverme

HUNT

Hunter Group melder at de har fullført den første fasen av utviklingen av en lavtrykksløsning for frakt av CO2 til lagring. Selskapet skriver i meldingen at bruken av lavtrykk bør føre til «signifikante kostandsbesparelser sammenlignet med eksisterende løsninger på frakt av flytende CO2.»

– Løsningen vår bruker mindre stål enn tradisjonelt design, som oppnås ved å bruke lavere trykk i tankene. Dette bidrar til å redusere byggekostnadene, sier Erik Frydendal, adm. direktør i Hunter Group til Finansavisen.

Torsdag stiger kursen til Hunter-aksjen over 100 prosent, etter at selskapet rapporterte en kontantbeholdning på 43 millioner kroner, som vil sikre driften i om lag tre og et halvt år. Det tilsvarer rundt 1,50 kroner per aksje.

Selskapet skriver at «prosjektet er på vei mot kommersialisering», men Frydendal er tydelig på at det ikke er snakk om at de befinner seg i en kommersialiseringsfase nå.

– Dette er et skritt nærmere kommersialisering. Vi er nå på utkikk etter langsiktige samarbeidspartnere til å utvikle teknologien videre, sier Frydendal.

Med Arne Fredly i spissen, samt blant annet Arne Blystad og investeringsselskapet Sundt, satset Hunter Group tidligere på kjøp og drift av VLCC-er, men solgte skipene etter oppgang i markedet. Siden har Fredly, Blystad og Sundt solgt unna aksjene sine, og Hunter har endret fokuset sitt til transport av flytende CO2.

Eneste med faksmaskin

– Nå når det er motvind i bransjen og det ikke er så mye å transportere, gir det lite mening å bestille skip uten kontrakter. Det er litt som å være den eneste i verden med en faksmaskin, avslutter Frydendal.

Blant de andre som jobber med å utvikle frakt av av flytende CO2 er Trygve Seglems Knutsen NYK Carbon Carriers, som er et 50/50-eid selskap sammen med rederikonglomeratet NYK fra Japan.