<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

14 strømselskaper risikerer ukentlige bøter ved nye lovbrudd

I vår avdekket Forbrukertilsynet lovbrudd hos alle strømselskapene tilsynet kontrollerte. Nå må 14 av selskapene betale 100.000 i uken hvis de bryter loven på nytt.

Publisert 21. nov. 2023
Oppdatert 21. nov. 2023
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 283 ord
UKEBØTER: Forbrukertilsynet fant brudd hos alle strømleverandørene de kontrollerte. Nå truer direktør Trond Rønningen med ukebøter.  Foto: Dag Jenssen/Forbrukertilsynet

Våren 2023 kontrollerte Forbrukertilsynet markedsføring, prislistene og opplysninger om angrerett fra de 19 største strømleverandørene i landet. Tilsynet fant lovbrudd hos samtlige av de 19 selskapene som ble sjekket. 

Nå skriver tilsynet at de varsler ukentlige bøter på 100.000 kroner til selskapene hvis de bryter loven igjen.

«For å sikre at strømselskapene følger loven framover, har Forbrukertilsynet tatt i bruk tvangsmulkt. Før sommeren varslet vi tvangsmulkt mot 14 av de 19 selskapene. Nå er tvangsmulkten vedtatt. Det betyr at de 14 selskapene må betale en bot på 100 000 hver uke dersom de bryter loven igjen», skriver tilsynet. 

– Vi forventer at strømselskapene tar forbrukervernet mer på alvor framover. Skjer ikke det, blir vi nødt til å bruke de sanksjonsmidlene vi har, kommenterer Trond Rønningen, direktør i Forbrukartilsynet i meldingen.

Alvorlige brudd

Noren av lovbruddene tilsynet fant skal ha vært alvorlige.

– Noen av lovbruddene vi fant var svært alvorlige. Å manipulere standardopplysninger om krav på tilbakebetaling ved bruk av angreretten, er for eksempel et lovbrudd som kan få store konsekvenser for både kunden og strømselskapet selv. Det er bra selskapene nå har rettet opp, men slike lovbrudd skulle aldri skjedd i utgangspunktet, kommenterer Rønningen i meldingen.

Tilsynet skriver at det i etterkant av kontrollen har hatt flere møter med de fleste av strømleverandørene, og har hatt en tett oppfølging for å hjelpe selskapene med å rette opp bruddene. Alle selskapene har gjort endringer i markedsføring, prislistene og opplysningene om angrerett etter veiledningen fra Forbrukertilsynet, opplyses det.

Forbrukertilsynet mener det er en høy risiko for lignende lovbrudd fra strømleverandørene i tiden som kommer. Strømbransjen er i stadig endring og utvikling, både med tanke på endringer i markedsføringen og utvikling av nye avtaletyper. Dette gjør at risikoen for framtidige lovbrudd øker, skriver tilsynet.