I grunnrente-skatteregimene er trenden nå bruk av en kontantstrøms-skattemodell. Man unngår da den evige diskusjonen om kompensering for fremtidige investeringsfradrag (rentesats, friinntekt e.l.). Innretningen på dagens grunnrente-skatteregimer er imidlertid ikke fullt ut nøytral. Staten tar ikke tilsvarende risiko som eierne. For vindkraftindustrien gjelder dette særlig innfasing av historiske investeringer.
Grunnrenteskatt er i vinden
Historisk høye kraftpriser medførte at den effektive grunnrente-skattesatsen på store vannkraftverk ble økt fra 37 til 45 prosent fra og med inntektsåret 2022. Dette kommer i tillegg til skatt på alminnelig inntekt på 22 prosent. Dessuten innførte regjeringen et såkalt høyprisbidrag på 23 prosent på kraftpriser som overstiger 70 øre pr. kWh. Dette gir altså en maksimal samlet skattesats for berørte vannkraftselskaper på 90 prosent. Sammenlignbart er skattesatsen for petroleumsselskapene 78 prosent.
Da regjeringen lanserte økt grunnrenteskatt på vannkraftproduksjon i 2022, varslet Fornybar Norge en negativ innvirkning på investeringsviljen knyttet til utvidelsesprosjekter, oppgraderinger og nyinvesteringer på flere milliarder kroner. De nye investeringene kunne bli ulønnsomme med de nye skattereglene. Et gjennomgående poeng var usikkerhet knyttet til rammevilkårene for bransjen, og særlig risiko knyttet til investeringer i effekt (dvs. mulighet til å produsere mye strøm på kort varsel).
Nå er høyprisbidraget avviklet.
Vindkraft på land i Norge fikk økonomisk fødselshjelp gjennom blant annet innføringen av elsertifikatordningen og gunstige avskrivningsregler. Utbygging fikk fart, og samlet installert effekt på landbasert vindkraft var om lag 5.000 MW i 2023. Med normalårsproduksjon på ca. 17 TWh tilsvarer dette rundt 11 prosent av den samlede produksjonen av elektrisk kraft i et normalår i Norge.
Statistisk sentralbyrå har i en rapport fra 2. november 2023 beregnet grunnrenten i vindkraftnæringen. Beregningene avhenger blant annet av anslaget på fremtidig spotmarkedspris, geografisk område og avkastningskrav, men rapporten tyder på at vindkraftnæringen fremover i sum kan høste en grunnrente.
Fra 2024 er det innført en grunnrenteskatt på landbasert vindkraft med en sats på 25 prosent. Dette omfatter også historiske investeringer, med overgangsordninger som bransjen har kritisert.
Havvindnæringen er i dag sikret store subsidier, men vil kanskje over tid bli skattlagt med grunnrenteskatt. Historien kan derfor bli gjentatt. Et sentralt poeng er å innføre en nøytral grunnrenteskatt i rett tid, med en innretning som gjør at staten bærer sin rettmessige del av risiko og investeringer.