<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Nordmenn laster opp i «Big Tech»

Norske privatinvestorer er sterke i troen på «Big Tech». Deres eierskap i aksjer som Tesla, Meta og Amazon har alle økt med over 30 prosent i fjerde kvartal, ifølge eToro.

Publisert 15. jan. 2023
Oppdatert 15. jan. 2023
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 284 ord
Global markedsstrateg Ben Laidler i eToro Foto: GRAHAM FLACK

Dette er en global trend blant eToros brukere, men tallene er enda høyere i Norge, der privatinvestorer virkelig laster opp. Økningen er spesielt i Tesla (+ 37 prosent), Meta (+ 65 prosent), Nvidia (+ 52 prosent) og Netflix (+ 75 prosent), viser data fra eToro.

Norske privatinvestorer har mer tro på elbilaksjer enn den gjengse privatinvestor, og har økt eierskap i nevnte Tesla med 37 prosent og i Nio med 9 prosent.

De 20 mest populære aksjene på eToro-plattformen i Norge ved utgangen av 2022 var Tesla, Nio og Apple, med lite endring over hele linjen sammenlignet med 2021. Gamestop kommer på fjerde plass i Norge, sammenlignet med 11. plass globalt.

eToro's globale markedsstrateg, Ben Laidler sier:

– 2022 var et svært dårlig år for investeringer, og for noen av våre brukere vil det være det kraftigste bjørnemarkedet de har opplevd. De mest populære aksjene domineres fortsatt av store teknologier til tross for årets salg, men når vi ser på disse navnene - Apple, Microsoft, Meta, Alphabet - snakker vi om giganter med sterke balanseregnskap, strukturelle vekstutsikter og nå billigere verdsettelser.

Dette kan ha oppmuntret flere til å kjøpe seg inn og utnytte de kraftige kursfallene. Dette er definitivt selskaper som fortsatt fortjener en plass i en diversifisert portefølje.

Aksjen som har hatt den største økningen i eiere både i Norge og globalt, er Netflix.

– Det kan overraske noen at Netflix har flyttet opp flere plasser på listen. Vi ser sannsynligvis resultatet av å virkelig kjøpe dippen med begge hender. Mange kjøpte seg inn i sommermånedene, nyter ganske betydelige gevinster siden da og har kjøpt seg videre inn. Det virker lovende, med selskapets ledelse som navigerer kostnadene ved inflasjonen og strammere husholdningsbudsjetter med ny programmering, annonsestøttede abonnementer og ytterligere passorddeling-kontroll.