Porsche tar grep: – Vil øke prisene betydelig
Porsche hever prisene på modellene sine i løpet av noen få måneder.
![Article lead](https://imaginary.finansavisen.no/resize?url=https%3A%2F%2Fsmooth-storage.aptoma.no%2Fusers%2Fhegnar%2Fimages%2F67399092.jpg%3Ft%5Bquality%5D%3D100%26%26accessToken%3Dc0de6a85f92951bab6d0806795ffe8c4d06a15da3a25b2117186751d7f2f01fb)
Sportsbilprodusent Porsche leverte knalltall i fjor og satte flere nye rekorder.
Nå er målet å bli enda mer lønnsomme og i den forbindelse sier Lutz Meschke, finansdirektør i Porsche, at tyskerne vil oppjustere prisene.
– Vi vil øke prisene betydelig på de nyere modellene. Det vil hjelpe stort i arbeidet med å få sterke driftsmarginer, sier Meschke.
De fremtidige elektriske utgavene av modellene Macan, 718 Boxster og Cayenne skal økes med 10-15 prosent. Prisøkningene er «en enorm faktor for å nå omsetningsmålene», sier finansdirektøren.
Han tror kundene vil akseptere prisøkningene.
– Vi har en sterk merkevare og en meget sterk kundebase. Det gjør at vi kan øke prisene i utfordrende tider på en intelligent måte, sier finansdirektøren.
Hårete mål
Det er et av stegene Porsche nå tar i sitt «Road to 20»-program. Det er en målsetting om en driftsmargin på over 20 prosent på lang sikt.
Porsche bruker nå store pengebeløp på investeringer og utvikling av sin elektriske portefølje. Utgiftene vil toppes ut i år og neste år, ifølge Meschke.
Innen 2025 skal el- og hybrid utgjøre 50 prosent av salgene, mens elektriske modeller skal stå for 80 prosent i 2030.
– Vi har satt oss et ambisiøst mål om 17-19 prosent driftsmargin på mellomlang sikt. For å nå dette målet må vi jevne ut forskjellene mellom fossilbiler og elbiler så fort som mulig, sier Porsche-direktøren.
Den nye elektriske Porsche Macan kommer på markedet i 2024, mens elektrisk Boxster og Cayenne kommer nærmere midten av tiåret, forteller finansdirektøren. Etter det vil det også komme en større el-SUV estimert rundt 2027 ifølge ryktebørsen.