Administrerende direktør Laxman Narasimhan i Starbucks vil én gang i måneden bli å finne bak disken i en av selskapets mange kafeer, skriver CNBC.
Narasimhan ble 1. oktober i fjor satt som ny adm. direktør, og var klar i talen på hvor høyt han verdsetter sterk selskapskultur. Etter ansettelsen brukte han måneder på å lære seg hvordan virksomheten fungerte. I prosessen hadde han blant annet 40 timer med baristaopplæring.
– For å bygge en sterk kultur og for å bygge kundeforståelse, ønsker jeg å fortsette å jobbe i butikkene et skift i måneden. Jeg forventer også at den øvrige lederstaben forsikrer sterkere støtte og kontakt med det som faktisk skjer nede på gulvet. Dette er en essensiell faktor for forbedring, uttaler han til CNBC.
Nedgangstider
Løftet kommer etter en noe turbulent periode for selskapet. Forrige fredag ble det kjent at nesten 200 butikkansatte har samlet seg for å kreve bedre arbeidsforhold. De peker spesielt på at det foreligger problemer som utrykke arbeidsplasser, underbemanning og ugunstige arbeidstider.
Før han ble ansatt som leder i Starbucks fungerte Narasimhan som adm. direktør i helseselskapet Reckitt, som eier merkevarer som Lysol og Durex. Tidligere har han også jobbet i PepsiCo og McKinsey.