Strømme- og underholdningsselskapet Viaplay rystet mandag markedet med et resultatvarsel og toppsjef Anders Jensens umiddelbare avgang. Aksjen stupte 62 prosent på Stockholmsbørsen, og etter feiringen av «Flaggans dag» i går fortsetter nedturen med nye 17 prosent til 69 svenske kroner onsdag.
Kursfallet henger sammen med at en rekke meglerhus har reagert med å slakte aksjen.
Lengst går ABG Sundal Collier som nedgraderer fra kjøp til selg og tar kursmålet ned fra 340 til 75 svenske kroner. «Tap av tillit og overbevisning gjør aksjen uinvesterbar», heter det i oppdateringen.
SEB: Emisjonsrisikoen er høy
SEB, Carnegie, Nordea, Handelsbanken og Berenberg Bank nøyer seg alle med å nedgradere Viaplay-aksjen fra kjøp til hold. Av disse lå Handelsbanken inne med det høyeste kursmålet i forkant – 400 svenske kroner. Dette er nå tatt ned til 114 kroner.
Nest høyest lå Berenberg, som har senket sitt kursmål fra 377 til 95 kroner. Videre har Carnegie gått fra 300 til 100 og SEB fra 288 til 87 svenske kroner, mens kursmål ikke er oppgitt for Nordea.
«Vi tror risikoen for en nyemisjon er høy», skriver SEB ifølge Nyhetsbyrån Direkt i sin analyse, og tror ifølge denne at långiverne vil slite med å overse de akselererende tapene for Viaplays internasjonale virksomhet.
Dyr, internasjonal satsing
Viaplay guider nå at den internasjonale virksomheten taper 1,4–1,5 milliarder svenske kroner i 2023, mot en tidligere guiding på 1,0–1,1 milliard kroner i underskudd.
I mandagens resultatvarsel viste konsernet til lavere etterspørsel i både det nordiske og internasjonale forbrukermarkedet, samt fortsatt nedgang i reklamemarkedet. Dessuten har kostnadsprogrammet på 1 milliard svenske kroner iverksatt i fjor høst gått saktere enn forventet.
I sin opprinnelige 2023-guiding la Viaplay opp til 24–26 prosent abonnentvekst (eksklusive valuta og Premier Sports), fra 7,3 millioner ved utgangen av 2022 til 9 millioner ved utgangen av 2023. I den nye guidingen kuttes målet for organisk vekst til 16–17,5 prosent. 16 prosent vekst peker mot 8,5 millioner abonnenter ved årsslutt.
Skrudde opp prisene
For andre kvartal guider Viaplay 250–300 millioner svenske kroner i underskudd på driften, mens antallet abonnenter ventes å passere 7,7 millioner abonnenter. Veksten vil i så fall være marginal fra første kvartal. Samtidig ventes reklameinntektene å falle 12–16 prosent.
I fjerde kvartal tapte selskapet nesten 300 millioner svenske kroner, til tross for at antall abonnenter steg hele 83 prosent fra tilsvarende kvartal året før. Tapet kom etter at 400 millioner svenske kroner ble brukt på den omtalte internasjonale satsingen, da strømmetjenesten ble lansert i Storbritannia.
I januar 2023 besluttet Viaplay å øke abonnementsprisene. De nye prisene trådte i kraft i mars, og innebar økninger på 13–15 prosent. Et Viaplay Total-abonnement i Norge steg eksempelvis 100 kroner til hele 749 kroner i måneden.
Tidligere MTG-sjef inn
Jobben med å snu Viaplay-skuta går til Jørgen Madsen Lindemann, som ledet MTG da TV-virksomheten ble skilt ut og fikk navnet Nordic Entertainment i 2018. Etter fisjonen har MTG ifølge Kampanje konsentrert seg om e-sport og gaming, og Lindemann varslet sin avgang derfra i 2020.
– Jeg kjenner Viaplay Group godt, og har selvfølgelig fulgt selskapets reise tett de siste årene. Jeg er lidenskapelig opptatt av konsernets enorme potensial og ser veldig frem til muligheten til å lede Viaplay gjennom dagens utfordrende tider og levere på neste fase av utviklingen, sa han ifølge en pressemelding.