<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

– Vi har de laveste kostnadene

Konsernsjefen i Norse sier høy drivstoffpris har vært utfordrende, men er optimistisk på veien fremover og sier de har de laveste kostnadene på markedet. 

Publisert 14. juni 2023 kl. 18.21
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 410 ord
Norse-sjef Bjørn Tore Larsen om første året på vingene
14.06.2023 – Fly og shipping er alltid risikabelt, men gjør du det riktig er det masse penger, sier Bjørn Tore Larsen, etter 1 år på vingene med Norse Atlantic

For ett år siden gjennomførte Norse Atlantic sin første flyvning fra Oslo til New York. Onsdag gjestet deres konsernsjef Bjørn Tore Larsen i økonominyhetene og var godt fornøyd med det første året. 

– Norse har fløyet samtidig som vi har bygget ikke bare ett, men to flyselskaper. Vi startet med virksomhet i Norge og etablerte deretter et helt nytt selskap i Storbritannia, med hovedkontor i London, sier han.  

Dyrt drivstoff

På spørsmål om hva som har vært de store overraskelsene på den positive og negative siden svarer konsernsjefen at på den positive siden var han meget fornøyd med det operasjonelle. 

— Det operative har det vært bedre ettersom vi nesten ikke har hatt kanselleringer. Vår  evne til å gjennomføre flyvningene er veldig god, og bedre enn det jeg hadde forventet. Når du starter et nytt flyselskap må man forvente noen tilbakeslag på denne fronten, men det har vi ikke hatt, sier konsernsjefen i økonominyhetene. 

På den negative siden påvirket den pågående krigen i Ukraina og den trege gjenåpningen i Asia Norse negativt. 

– Det mest negative var at oljeprisen og dermed drivstoffprisen ble mye høyere enn det vi hadde lagt til grunn. Vi måtte dra ned produksjonen en del på de rutene vi hadde valgt, sier han . 

– Samtidig gjorde krigen i Ukraina at vi måtte fly mye lenger. I tillegg til at det fortsatt var problemer med å få reist til Asia som følge av de strenge reglene knyttet til koronaviruset, sier Larsen.  

Optimistisk

Aksjekommentator Karl Johan Molnes sier i sendingen at den pågående steiken på Heathrow må være en gave pakke til Norse, som flyr til Gatwick. 

– Ja, du kan si det er en gavepakke. Gatwick er en kjempebra flyplass. Den er lettere å navigere enn Heathrow og det er lettere å komme til byen, sier konsernsjefen.  

Samtidig har vi noen konkurrenter som har begynt å fly til Gatwick, men vi er fortsatt den største aktøren og etterspørselen er sterk, sier Larsen.  

Risikosport

Hvorfor skal man kjøpe Norse aksjen?

– Hvis du har tro på vår bransje og segment, så har vi de laveste kostnadene i markedet. Vi har en enkel forretningsmodell, men man må være forsiktig med flyaksjer.

Larsen sier at man ikke bør investere pensjonspengene eller de siste oppsparte kronene i flyselskaper.  

– Det er risikosport, man må vite hva man holder på med, sier han.

Samtidig er kosernsjefen optimistisk på selskapets vegne. 

– Vi kan tjene veldig mye. Ventetiden på nye fly er veldig lang nå, noe som gjør at tilbudet er mindre, så man ta bedre priser, sier han avslutningsvis.