Offshore serviceselskapet Argeo meldte onsdag morgen om en fullført datainnsamling på dyphavsmineraler for det polske, geologiske instituttet. Det kan bli starten på et helt nytt, norsk industrieventyr til havs.
Mye har skjedd med Argeo siden de gikk på børs for drøye to år siden, med en aksjonærbase som historisk sett har hatt en nese for gull i offshoresegmentet; Christen Sveaas, Peter Anker og Kristian Falnes. Kistefos er største eier med 25 prosent av aksjene.
I tillegg til de opprinnelige planene om autonome undervannsfartøy, kastet de seg over et subseafartøy da de fikk muligheten i 2022. Det er døpt Argeo Searcher.
– Det var en viktig milepæl for selskapet, og vi så umiddelbart den positive effekten det har hatt på selskapet. Det ble bygget om til et subsea/IRM fartøy som nå utfører alt fra kartlegging av dyphavene til inspeksjons- og vedlikeholdstjenester i olje og gass, til områdekartlegging for havvind, forteller administrerende direktør i Argeo, Trond Crantz.
Satser på dyphavsmineraler
Skipet er allerede på vei til nordover for å påbegynne neste kontrakt, Knipovich marine minerals prosjektet for Oljedirektoratet. Selskapet ser store muligheter innenfor dyphavsmineraler fremover, og befinner seg visstnok i en unik posisjon.
– Argeo er ett av svært få selskaper på verdensbasis med utstyr og kompetanse til å utføre oppdrag av denne art. Bare Norge sitter på enorme forekomster fordelt over et leteareal på nesten 600 000 kvadratmeter. Kostnader for slike undersøkelser er ikke ulike oljeindustrien, med typiske kommersielle rater fra 750 000 til 850 00 kroner dagen. Vi ser nå at markedet for dyphavsmineraler akselerer, og da spesielt i Stillehavsregionen. I tillegg vil multiklientpotensialet være betydelig i året som kommer, sier Crantz videre.
Ser mot milliarden
De viktigste markedene for Argeo, som et offshore serviceselskap er naturlig nok olje og gass, i tillegg til dyphavsmineraler og den mye omtalte havvinden.
– Det er stor etterspørsel etter subseaskip i alle markeder. Det blir viktig for Argeo å fortsette veksten som ligger til grunn for selskapets strategi, og det betyr flere fartøyer, folk og utstyr, sier Crantz og legger frem et spenstig regnestykke:
– Man kan si det så enkelt at fire subseafartøyer vil gi en omsetning opp mot milliarden per år.
Per nå har selskapet ett subseafartøy.
– Hvor raskt vi kan komme dit skal jeg la være usagt foreløøig, men vi har en god plan, og den tror jeg vi vil lykkes godt med. Kommersielt er fokuset større kontrakter, og sørge for at vi kan agere på gode muligheter, sier Crantz.