<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Dollartegn i øynene på enhjørningkandidat

Horde vil bli en enhjørning og gründeren har dollartegn i øynene, men hittil blør de penger. 

Publisert 15. juni 2023
Oppdatert 15. juni 2023
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 498 ord
Alf Gunnar Andersen i Horde Foto: Anders Horntvedt

Finansavisen omtalte tidligere denne uken fintech-selskapet Horde, som vil bli en enhjørning, men foreløpig bare kan by på røde tall. Nå letter gründer Alf Gunnar Andersen på sløret om hvordan de skal komme dit, og kaster seg på AI-bølgen.

Selskapet lanserer AI-assistenten Horde Plus, som skal kunne bli brukerens personlige økonomiassistent. På sikt skal den blant annet kunne refinansiere boliglånet ditt ved å innhente tilbud fra, og prute med flere banker. Det samme skal den kunne gjøre for forsikringer.

– En av våre testbrukere oppnådde en boliglånsrente på ett prosentpoeng lavere, og derav titusenvis av kroner mindre i boliglånskostnader, forteller Andersen.

– En betydelig konkurransefordel er den enorme og unike datamengden som Horde har tilgang til, og som danner grunnlaget for modellene og forbedringer. Med Horde Plus kan brukerne koble til sine finansielle data, og assistenten kan gi innsikt og tips basert på den enkeltes økonomi.

I tillegg til den spesialiserte økonomiassisten Horde byr på, vil brukerne også få muligheten til å lage egne assistenter. Her trekker Andersen frem blant annet personlig trener, leksekompis og skriveassistent.

– Hva skiller Horde Plus fra ørten andre kunstig intelligens-tjenester?

– De som vil lykkes er de som har innovasjonskapasitet, distribusjon og et unikt datagrunnlag. Horde har alle disse tre faktorene. I tillegg har vi vist evnen til å skape gode brukeropplevelser, bygge merkevare og ha en god forståelse for de utfordringene norske forbrukere står overfor. Dette er essensielt for å tiltrekke seg et bredt publikum

Ser på fremtiden med dollartegn i øynene

– Oppnår vi 20.000 brukere i løpet av fjerde kvartal, forventer vi en månedlig omsetning på 2 til 2,5 million på Horde Plus. Tjenesten medfører ikke noe særlig økning i faste driftskostnader, noe som betyr at dekningsbidraget fra hver kunde går på bunnlinjen, eller til videre utvikling.

Andersen trekker frem den sterke merkevaren, lojale og fornøyde kunder og sterk organisk vekst.

– Da vi lanserte Horde-appen klarte vi å nå 100.000 brukere på under et år, til tross for begrensede midler til markedsføring. Selv om Horde Plus ikke er en gratistjeneste, gir Horde sin eksisterende brukermasse oss et godt utgangspunkt.

Horde har i dag over 200.000 kunder. Leker man litt med kalkulatoren og antar at de får Samtlige over til Horde Plus, bruker samme månedlige omsetning per bruker som i eksempelet over, vil det kunne gi en årlig omsetning på 300 millioner kroner. Da spørs det om ikke Andersen selv vil være interessert i en økonomiassistent som kan pengeforvaltning.

Ser stort potensial i utlandet

Andersen bruker store ord når han snakker om å ekspandere Horde, og Horde Plus til utlandet. Andersen understreker avslutningsvis et ønske og vilje til å være i forkant av teknologiutviklingen for å utvikle nye konkurransefortrinn.

– Når vi ser fremover fem år, ser vi Horde som et betydelig større selskap med etablert tilstedeværelse i flere land. Vi er allerede engasjert i spennende prosjekter og fortsetter å vokse og utvide vår rekkevidde. Vi er stolte av å være ledende innen privatøkonomi og ser frem til en spennende fremtid der Horde Plus spiller en sentral rolle i å forbedre brukernes økonomiske opplevelse.