Skuffende tall senker Nike-kursen
For første gang på tre år bommet Nike på inntjeningsestimatet. Ølprodusenten Constellation Brands presenterte derimot uventet sterke topp- og bunnlinjetall.
![](https://imaginary.finansavisen.no/resize?force=false&width=980&aspectratio=16%3A9&nocrop=false&interlace=true&url=https%3A%2F%2Fsmooth-storage.aptoma.no%2Fusers%2Fhegnar%2Fimages%2F87286176.jpg%3Ft%5Bquality%5D%3D100%26%26accessToken%3Dbac73ef35cb714216900ec1fc06e60347b960f0533457c027c04d02490d00a53)
Nike-kursen var fredag ettermiddag ned med mer enn 1 prosent, etter at sko- og klesprodusenten bommet på analytikernes inntjeningsestimat, for første gang på tre år. Bunnlinjen i fjerde regnskapskvartal ble 66 cent per aksje, mot ventet 67 cent. Omsetningen overrasket positivt, men var skarve 5 prosent høyere enn ett år tidligere. Dessuten krympet bruttomarginen med 1,4 prosentpoeng, til 43,6 prosent. Heller ikke ledelsens forespeilte salgsvekst på 4-6 prosent i inneværende regnskapsår var særlig imponerende. Konsensusestimatet var på 6,3 prosent.
Constellation Brands, som blant annet eier ølmerkene Corona og Modelo, meldte på sin side om uventet høye inntekter og inntjening i sitt første regnskapskvartal. Ølsalget steg med 11 prosent fra samme periode i fjor, delvis fordi konkurrenter tok markedsandeler fra Bud Light. Sistnevnte, som eies av Anheuser-Busch, tapte mange kunder etter en transvesittfokusert reklamekampanje tidligere i år. Også Constellations guiding på 11,70-12,00 dollar per aksje for regnskapsåret 2024 overrasket positivt, men ved firetiden fredag var aksjen likevel ned med 1 prosent.
Det kom også en ny inflasjonsrapport fra EU. I juni sank den årlige konsumprisveksten fra 6,1 til 5,5 prosent, mens kjerneinflasjonen bykset fra 5,0 til 5,4 prosent. Sentralbankene er typisk mest fokusert på målingen som ekskluderer energi- og matvarepriser, som kan svinge mye fra måned til måned. Det regnes nå som nær gitt at ESB vil jekke opp sin styringsrente med et kvart prosentpoeng i juli.
Det er verdt å merke seg at inflasjonsbildet varierer mye fra land til land. For eksempel ligger den spanske konsumprisveksten på bare 1,9 prosent, mens tallet i Tyskland er altfor høye 6,8 prosent.
I USA ble en prisindeks basert på hva husholdningene faktisk kjøper (PCE) publisert. Versjonen som ekskluderer energi og matvarer steg med bare 0,3 prosent fra april til mai, som ventet. Den årlige veksten på 4,6 prosent var imidlertid 0,1 prosentpoeng mindre enn konsensusestimatet.