Det amerikanske teknologiselskapet risikerer én million i dagbøter hvis de ikke følger tilsynets vedtak, skriver NRK.
– Vi mener at Meta ikke følger våre personvernregler. Vi mener at selve forretningsmodellen de har med å overvåke alt vanlig folk gjør til enhver tid, ikke er i tråd med europeiske personvernlover, sier Tobias Judin ved Datatilsynet.
Meta tjener penger ved at de samler inn store mengder informasjon som gjør at de kan spisse reklamen inn mot enkeltpersoner gjennom å kartlegge preferanser. Hvis man har gitt tilgang til sporing i appene kan de finne ut hvor du liker å handle, spise eller gjøre andre aktiviteter og deretter vise reklame i segmenter som skreddersys for deg. Dette har lenge vært en effektiv og rimelig måte for annonsører å treffe et målrettet publikum.
– Vi vil vurdere det norske Datatilsynets krav. Men dette vil ikke ha en umiddelbar innvirkning på virksomheten vår, skriver talsperson for Meta Matthew Pollard i en epost til NRK.
Meta har til 4. august å enten stanse bruken av persondata eller få dagbøter. Dagbøtene vil i første omgang vare i tre måneder eller til Meta gjør nødvendige endringer.