<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Skuffende salg svekker luksussektoren

Richemont-kursen sank 9 prosent, etter at Cartier-eieren meldte om høy, men skuffende omsetningsvekst. I USA er etterspørselen på vei ned.

Publisert 17. juli 2023
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 295 ord
NEDTUR I USA: Sveitsiske Richemont, som blant annet eier luksusmerket Cartier, var en av mandagens børstapere. Foto: Bloomberg

Salget av luksusvarer har i det seneste året overrasket positivt, idet velstående husholdninger tilsynelatende er blitt lite påvirket av renteoppgang og vedvarende høy inflasjon. Mandag fikk Cartier-eieren Richemont imidlertid et kursfall på over 9 prosent, etter å ha lagt frem omsetningstall for kvartalet som ble avsluttet 30. juni. Justert for valutaendringer var veksten 19 prosent, mens analytikerne hadde ventet 20 prosent. Etterspørselen henter seg inn i Asia, men er på vei ned i USA. To andre luksusaksjer, LVMH og Hermes, falt med rundt 4 prosent.

Sektorens kursutvikling ble også preget av Kinas BNP-statistikk for andre kvartal. Verdiskapningen har økt med 6.3 prosent på ett år, men konsensusestimatet var på hele 7,3 prosent. I tillegg steg arbeidsledigheten blant kinesere i aldersgruppen 16-24 år til rekordhøye 21,3 prosent i juni.

I USA ble Microsoft og Sony enige om å beholde Call of Duty på PlayStation-plattformen, etter at førstnevnte gjennomfører sitt oppkjøp av Activision Blizzard, som utviklet spillet. Transaksjonen gjør Microsoft til verdens tredje største spillselskap. Activision Blizzard-kursen var ved firetiden opp med 3 prosent.

For Tesla ble kursløftet 2 prosent. Musk-konsernet fortalte i helgen at dets første elektriske «cybertruck» er bygget i gigafabrikken i Texas.

I S&P 500-indeksen var en annen bilprodusent, Ford, den nest største taperen. Mandag ettermiddag var aksjekursen ned med nesten 4 prosent, hovedsakelig fordi selskapet reduserer prisene på sin elektriske F-150-modeller med opptil 10.000 dollar. Lightning Pro-versjonen koster nå 49.995 dollar, 17 prosent mindre enn tidligere.

På makrofronten publiserte New Yorks lokale Fed-kontor en indeks som viser forskjellen i prosentpoeng mellom andelen bedrifter som mener forholdene er blitt bedre og andelen som opplever en forverring. I juli var nivået +1,1, mens -3,5 var ventet. Tallet var imidlertid ned fra +6,6 i juni. Spørreundersøkelsen avdekket dessuten at både prisene betalt til leverandører og mottatt fra kunder fortsetter å falle.