<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Våpen, sportsbiler og hurtigmat

BAE Systems, Ferrari og Yum! Brands var blant selskapene som onsdag la frem overraskende sterke inntjeningstall, men bare våpenaksjen steg.

Publisert 2. aug. 2023
Oppdatert 7. aug. 2023
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 296 ord
SUPERVEKST I KINA: Yum! Brands meldte onsdag at kineserne knapt kan få nok av frityrstekt kylling fra KFC. Foto: Bloomberg

På begge sider av Atlanterhavet tjener mange selskaper rått på konflikten i Ukraina. Onsdag meldte britiske BAE Systems om en rekordstor ordrebok for krigsutstyr, og ledelsen oppjusterte sin prognose for årets inntjeningsvekst fra 5-7 prosent til 10-12 prosent. Aksjekursen steg med 5 prosent.

Også Ferrari overrasket positivt på inntjeningssiden og jekket opp sine prognoser. Bunnlinjen bedret seg med 33 prosent på et år, delvis fordi flere kunder velger å «personalisere» sine sportsbiler med detaljer og dyrt tilleggsutstyr. Toppsjef Benedetto Vigna fortalte dessuten om fantastisk etterspørsel og bugnende ordrebøker i alle Ferraris geografiske markeder. Aksjekursen sank likevel med 1 prosent, ettersom de positive overraskelsene ikke var tilstrekkelig positive for en del analytikere og investorer. Konsensusestimatet for årets inntjening var på forhånd 6,34 euro per aksje, mens guidingen nå er 6,25-6,40 euro.

I USA tjente både matvareprodusenten Kraft Heinz og restaurantkonglomeratet Yum! Brands uventet mye, selv om inntektene bommet på konsensusestimatet. Førstnevntes salg økte med skarve 2,6 prosent fra fjorårets andre kvartal, tross betydelige prishevinger. Et problem er at selskapets andel av hjemmemarkedet USA krymper, men ledelsen hevder at en ny plan vil snu den negative trenden. Guidingen for for hele 2023 ble følgelig opprettholdt. Ved firetiden onsdag var Kraft Heinz-kursen ned med 1 prosent.

Yum! Brands eier blant annet hurtigmatkjeden KFC, som selger frityrstekt kylling og for tiden opplever skyhøy etterspørsel, særlig i Kina. To andre merker, Taco Bell og Pizza Hut, skuffet derimot. Samlet sett var salgsveksten 3 prosent, langt mindre enn USAs og EUs matvareinflasjon.Yum!-kursen var onsdag ettermiddag tilnærmet uendret.

For øvrig reagerte investorene på at Fitch har senket USAs gjeldsrating fra AAA til AA+. Grepet reflekterer at amerikanske statsobligasjoner ikke lenger er de tryggeste i verden, som følge av landets skyhøye belåningsgrad og raskt stigende renteutgifter. USA har nå samme rating som Canada, Østerrike, Finland og New Zealand.