<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Inflasjon endrer kjøpemønstrene

Storbritannias konsumprisvekst forblir høy, og den amerikanske butikkjeden Target varsler at vedvarende inflasjon svekker etterspørselen. Rivalen TJX er derimot optimistisk.

Publisert 16. aug. 2023
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 289 ord
FÆRRE KUNDER: Target tror nå at årets omsetning pr. butikk blir rundt 5 prosent lavere enn i fjor. Foto: Bloomberg

Onsdag fikk vi nye datapunkter for inflasjonsutviklingen i verdens største økonomier. Som ventet sank Storbritannias årlige konsumprisvekst fra 7,9 prosent i juni til «bare» 6,8 prosent i forrige måned. Kjerneinflasjonen – som ekskluderer energi, matvarer og alkohol – holdt seg derimot uendret på 6,9 prosent, mens økonomene hadde sett for seg et fall til 6,8 prosent. 

Bank of England har allerede jekket opp sin styringsrente 14 ganger, men dagens nivå på 5,25 prosent innebærer at realrenten fremdeles er svært negativ. Økt sannsynlighet for ytterligere rentehevinger bidro onsdag til å senke verdien av britiske statsobligasjoner og aksjer.

Resultatsesongen er praktisk talt over, men fremdeles kommer det ferske kvartalsrapporter fra enkelte store, børsnoterte selskaper. Amerikanske Target meldte om inntekter på 24,7 milliarder dollar og en inntjening på 1,80 dollar per aksje i andre kvartal. Konsensusestimatene lå på henholdsvis 25,5 milliarder dollar og 1,41 dollar. Butikkjeden forklarte at det overraskende svake salget skyldtes at kundene har dårligere råd, pluss at mange mislikte Targets «Pride»-relaterte markedsføring. For investorene var den største skuffelsen imidlertid at guidingen for hele året ble kraftig nedjustert. For sammenlignbare butikker ventes omsetningen å bli rundt 5 prosent lavere enn i fjor. Ved firetiden onsdag var Target-kursen likevel opp med nesten 5 prosent.

Også en annen amerikansk detaljist, TJX, var blant børsvinnerne. Kursoppgangen på mer enn 3 prosent skyldtes imponerende omsetning og lønnsomhet i andre kvartal. TJX' forretningsmodell fungerer bra for tiden, ettersom konsernet kjøper store mengder kvalitetsprodukter med avslag fra forhandlere som sliter med for store lagre. Samtidig øker antallet forbrukere som leter etter røverkjøp på merkevarer. Eieren av kjedene TJ Maxx, Marshalls og HomeGoods meldte følgelig om høy kundetrafikk og en 8 prosent salgsvekst fra samme periode i fjor. For hele året spår ledelsen en økning på 3-4 prosent for sammenlignbare butikker.