Investeringsbanken UBS har nedgradert Volkswagen fra nøytral til selg, samtidig som kursmålet kuttes fra 135 euro til 100 euro, noe som indikerer en potensiell nedside på 8 prosent fra dagens nivå. Ifølge CNBC mener analytikerne i UBS at Volkswagen er den globale bilprodusenten som er mest eksponert for den økende konkurransen fra kinesiske bilprodusenter.
I fare for å bli marginalisert
Som Kinas tidligere største bilprodusent er Volkswagen i fare for å bli marginalisert ettersom kinesiske selskaper, slik som BYD hvor Warren Buffett er på eiersiden, stjeler markedsandeler. Volkswagen støter også på problemer i Europa, når flere rimelige kinesiske elbiler importeres til kontinentet.
Analytikerne mener problemene til Volkswagen har bygget seg opp etter at bilprodusenten gikk glipp av muligheten til å være først i markedet med et nytt produkt.
«Nylige endringer i ledelsen og strategiske tiltak adresserer de åpenbare utfordringene, men vi tror det er lite sannsynlig at Volkswagen kan motstå den kommende kinesiske fremgangen uten negative resultatpåvirkninger», skriver UBS i en oppdatering, ifølge CNBC.
Indikatorer peker i feil retning
Noen av de samme argumentene gjelder også for Renault, hvor aksjen nedgraderes fra nøytral til selg, samtidig som kursmål senkes fra 42 til 31 euro.
Selv om UBS forventer at Renaults økonomiske resultater vil forbli bra de kommende kvartalene, mener analytikerne at de fleste indikatorene peker i feil retning. Med rundt 70 prosent av salget i Europa, og en markedsandel på 10 prosent, tror investeringsbanken at Renault vil være sterkt eksponert for konkurranse fra kinesiske bilprodusenter og Tesla.
«Vi mener at Renault og Volkswagen er mest sårbare, gitt deres høye eksponering mot Europa. Vi anslår at Renaults markedsandel i Europa på ca. 10 prosent i dag vil reduseres til rundt 7 prosent innen 2030», skriver UBS-analytikerne.