<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Fredriksens eventyrlige historie

Publisert 21. sep. 2023
Oppdatert 21. sep. 2023
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 459 ord
Foto: Thomas Bjørnflaten

Det er store endringer på årets liste over Norges 400 rikeste personer. Mange har fått formuene kraftig barbert, i takt med høyere renter og lavere eiendomsverdier, men skipsreder John Fredriksen (79), som har stått på toppen av listen i 20 år, har en formidabel, nesten vanvittig, økning. Etter å ha regnet og regnet og regnet har vi kommet til at John Fredriksens formue har passert 200 milliarder kroner.

Og slik tidene er i internasjonal shipping for tiden, blir det mer nesten hver dag.

Denne suksessen skulle ikke være mulig.

John Fredriksen ble født i Eidsvoll, men vokste opp på Etterstad, øst i Oslo. Hans far, Gunnar, var sveiser i Norges statsbaner (NSB) og moren, Herdis Johanne Ørbæk, kantinebestyrer. John Fredriksen selv har ingen formell utdannelse.

Men i 1961 fikk han jobb som bud i skipsmeglerfirmaet Blehr og Tenvig, og deretter gikk det oppover. Som 20-åring reiste han til Montreal for å begynne i et lite rederi sammen med noen venner.

I dag arbeider John Fredriksen ut fra London, hvor han har et palass nesten like stort som Buckingham Palace, men han ble kypriotisk statsborger i 2006. Det norske statsborgerskapet har han frasagt seg.

Det siste har trolig sammenheng med at John Fredriksen på midten av 80-tallet ble beskyldt for å stjele olje fra oljelastene, til en verdi på 60 millioner kroner, som skipene hans fraktet, og angivelig benyttet denne oljen til drivstoff på skipene. Påstand om forsikringssvindel var det også.

Fredriksen ble arrestert av norsk politi og havnet i varetekt på glattcelle i 113 dager.

Etter mange års hard juridisk kamp ble alle anklagene om tyveri frafalt. Det hele endte med et lite forsikringsoppgjør.

Senere, på midten av 80-tallet, da nesten alle tankskipsredere i verden gikk konkurs eller ble avviklet, tjente Fredriksen gode penger på frakt av olje fra Iran under krigen mellom Iran og Irak.

Ryktene vil ha det til at John Fredriksen, som så mange andre tankredere, var konkurs på 80-tallet, men fra 1996 har det bare gått oppover igjen. Til svimlende 205 milliarder kroner.

Skipsreder John Fredriksens kunnskaper må være unike, for han tjener penger i tank, gass, tørrlast, borerigger, samt fisk (Mowi) og fast eiendom.

Og det er nesten ikke til å tro, men han har klart å bevare vennskapet til sine barn, Kathrine og Cecilie, og de er med på å eie og drive selskapene.

Alt lykkes for skipsreder John Fredriksen i disse dager.

Om han blir lykkeligere av å eie 205 milliarder kroner er ikke godt å si, men han trives med å

konkurrere ut andre redere. Og han kvitter seg med ledere som ikke leverer. Mens han nærmer seg 80 år.

400-listen har årlig gitt fasiten på formuen.