Storebrand la onsdag morgen frem sitt resultat for årets tredje kvartal. Gruppen endte med et resultat på 574 millioner kroner, opp fra 357 millioner kroner i samme periode året før, basert på IFRS-regnskapet.
Før skatt og nedskrivninger endte konsernet med et resultat på 928 millioner kroner, opp fra 499 millioner året før.
Solvensmarginen var på 204 prosent i slutten av kvartalet, ifølge rapporten. Solvensmargin er et mål på selskapet kapital i forhold til betalingsforpliktelser. Hvis solvensgraden er over 175 prosent skal Storebrand kjøpe tilbake aksjer eller betale ekstraordinære utbytter, ifølge selskapets utbyttepolitikk.
«Det har vært mange grunner til bekymring i 2023. Krig, ekstreme værhendelser og høy inflasjon påvirker samfunnet med stor kraft - og påvirker også Storebrand og våre kunder,» kommenterer administrerende direktør Odd Arild Grefstad i meldingen.
Combined ratio endte på 99 prosent i kvartalet. Combined ratio er en sammenstilling av kostnader og engangsutbetalinger mot forsikringspremier, og jo lavere dette tallet er, jo høyere er lønnsomheten.
Storebrand (IFRS)
(Mill. kr) | 3.kv./2023 | 3.kv./2022 |
Gebyr og adm. inntekter | 2.120 | 1.605 |
Driftsresultat | 509 | 792 |
Resultat før amortisering | 928 | 499 |
Resultat før skatt | 746 | 407 |
Svakere forsikringsresultat
Forsikringsresultatet ble påvirket med 60 millioner kroner fra ekstremværet «Hans».
«Når det gjelder hele den norske forsikringsbransjen, ble vårt forsikringsresultat også påvirket av ekstremværet Hans og andre værrelaterte krav,» skriver Grefstad.
Hans og det kraftige regnet i Oslo-regionen i august bidro til et svakere forsikringsresultat sammenlignet med samme periode i fjor. Værhendelser hadde en negativ effekt på resultatet i kvartalet på omtrent 60 millioner norske kroner, opplyses det. Høy inflasjon har ytterligere svekket forsikringsresultatene.