Bank of America: – To triggere som kan løfte aksjemarkedet
Bank of America-strateg trekker frem to momenter som kan løfte New York-børsen i tiden fremover.
![](https://imaginary.finansavisen.no/resize?force=false&width=980&aspectratio=16%3A9&nocrop=false&interlace=true&url=https%3A%2F%2Fsmooth-storage.aptoma.no%2Fusers%2Fhegnar%2Fimages%2F95639385.jpg%3Ft%5Bquality%5D%3D100%26%26accessToken%3Dcfe15163204e807bab8d5fea937ea2056ed6bb7304611c5afe42272db4fb7365)
Savita Subramanian er leder for amerikanske aksjer og kvantitativ strategi i Bank of America. I et intervju med CNBC onsdag denne uken sa hun at påvirkningen kunstig intelligens har på økt produktivitet, kombinert med forbrukeres evne til å opprettholde kjøpemønsteret i en tid med økonomiske utfordringer, vil være to faktorer som kan understøtte den neste oppgangen på New York-børsen.
Bank of America mener AI-utviklingen vil kunne strømlinjeforme produktiviteten og drive fremtidig vekst, også for aksjer utover de såkalte «Magnificent Seven». The Magnificent Seven er de syv største selskapene i S&P 500-indeksen: Apple, Microsoft, Alphabet, Amazon, Nvidia, Tesla og Meta Platforms. Teknologigigantene har vært de store driverne for utviklingen på Wall Street i 2023.
Subramanian argumenterer for at produktiviteten og effektiviteten som kunstig intelligens bidrar til vil kunne resultere i marginøkninger og marginstabilitet.
– Et undervurdert bull case
– Jeg tror faktisk dette er et veldig undervurdert bull case. Ideen om at AI ikke bare handler om teknologiselskaper som drar nytte av at alle investerer i brikker og programvare, men det handler også om at selskaper blir slankere og mer effektive, og potensielt får bedre marginer fremover, sier Subramanian til CNBC.
Bank of America-strategen understreker også at en robust forbrukersektor vil være bra for Wall Street, og at USA er bedre rustet på dette feltet sammenlignet med flere andre land.
– Gjennomsnittlig reallønnsvekst for forbrukerne har nettopp blitt positiv, så vi tjener alle mer enn vi bruker i dagligvarebutikken, i det minste per nå. Så lenge disse faktorene ikke endres, tror vi det går bra med forbrukeren, sier Subramanian til CNBC.