<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Bank of America: – To triggere som kan løfte aksjemarkedet

Bank of America-strateg trekker frem to momenter som kan løfte New York-børsen i tiden fremover.

Publisert 9. nov. 2023
Oppdatert 9. nov. 2023
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 254 ord
BULL: Bank of America-strateg Savita Subramanian venter børsoppgang i USA. Foto: Bloomberg Mercury

Savita Subramanian er leder for amerikanske aksjer og kvantitativ strategi i Bank of America. I et intervju med CNBC onsdag denne uken sa hun at påvirkningen kunstig intelligens har på økt produktivitet, kombinert med forbrukeres evne til å opprettholde kjøpemønsteret i en tid med økonomiske utfordringer, vil være to faktorer som kan understøtte den neste oppgangen på New York-børsen.

Bank of America mener AI-utviklingen vil kunne strømlinjeforme produktiviteten og drive fremtidig vekst, også for aksjer utover de såkalte «Magnificent Seven». The Magnificent Seven er de syv største selskapene i S&P 500-indeksen: Apple, Microsoft, Alphabet, Amazon, Nvidia, Tesla og Meta Platforms. Teknologigigantene har vært de store driverne for utviklingen på Wall Street i 2023. 

Subramanian argumenterer for at produktiviteten og effektiviteten som kunstig intelligens bidrar til vil kunne resultere i marginøkninger og marginstabilitet.

– Et undervurdert bull case

– Jeg tror faktisk dette er et veldig undervurdert bull case. Ideen om at AI ikke bare handler om teknologiselskaper som drar nytte av at alle investerer i brikker og programvare, men det handler også om at selskaper blir slankere og mer effektive, og potensielt får bedre marginer fremover, sier Subramanian til CNBC.

Bank of America-strategen understreker også at en robust forbrukersektor vil være bra for Wall Street, og at USA er bedre rustet på dette feltet sammenlignet med flere andre land.

– Gjennomsnittlig reallønnsvekst for forbrukerne har nettopp blitt positiv, så vi tjener alle mer enn vi bruker i dagligvarebutikken, i det minste per nå. Så lenge disse faktorene ikke endres, tror vi det går bra med forbrukeren, sier Subramanian til CNBC.