Sterkere driftsresultat, men økt netto tap for Himalaya Shipping
Sterkere driftsresultat for Himalaya Shipping, Tor Olav Trøims tørrlastrederi, i tredje kvartal.
![](https://imaginary.finansavisen.no/resize?force=false&width=980&aspectratio=16%3A9&nocrop=false&interlace=true&url=https%3A%2F%2Fsmooth-storage.aptoma.no%2Fusers%2Fhegnar%2Fimages%2F93057820.jpg%3Ft%5Bquality%5D%3D100%26%26accessToken%3D593eb44e672ed430d1371a681d2a796d1806f2164f0c179c6b74b25408145e4e)
Tørrlastrederiet Himalaya Shipping oppnådde en omsetning på 10,2 millioner dollar i tredje kvartal. Det ga et positivt driftsresultat på 2,9 millioner dollar, men et netto tap på 2 millioner dollar.
Til sammenligning fikk Himalaya Shipping et driftsresultat på 1,5 millioner dollar i andre kvartal, og resultat før skatt på minus 1,1 millioner dollar.
– Generelt har markedet vært litt svakere i år enn hva vi og de fleste analytikere hadde forventet, sier adm. direktør Herman Billung til Finansavisen.
Tor Olav Trøims tørrlastrederi har fått levert seks av sine totalt 12 newcastlemax bulkcarriere fra New Times Shipyard i Kina. De resterende seks ferdigstilles i løpet av de syv første månedene i 2024.
Etterspørselsveksten har vært bra, drevet av Kina. Antall tonnmil har økt med litt i underkant av 4 prosent, som er marginalt mer enn tilbudsveksten.
– Det som har slått negativt ut er en betydelig økning i effektiviteten av flåten. Etter pandemien og lockdowns, særlig i Kina, har ventetiden i havner kommet ned på nivåer som er normale, eller faktisk litt under normalen.
- Der er nedsiden nå tatt ut og det skal lite til for at ventetiden igjen kan øke, for eksempel i forbindelse med en mulig lagerbygging av malm i Kina, sier Billung.