A.P. Møller-Maersk har solgt seg helt ut av Höegh Autoliners for 1,8 milliarder kroner. I tidlig handel på Oslo Børs tirsdag falt bilskipsaksjen 3,24 prosent til 89,45 kroner, men den hentet seg senere noe inn igjen.
Den danske storeieren solgte mandag totalt 20 millioner aksjer til kurs 90 kroner. Sluttkursen var 92,45 kroner, og det var dermed nesten ingen rabatt å snakke om.
– A.P. Møller-Maersk (APMM) har vært en førsteklasses partner for oss som eiere og for Höegh Autoliners som selskap i mer enn 15 år. Gjennom krevende perioder og store endringer i bransjen har APMMs brede innsikt og finansielle styrke betydd mye, sier styreleder Leif O. Høegh til Finansavisen.
Det danske konglomeratets kommunikasjonsdirektør Jesper Løv sier at salget av aksjeposten er et ledd i arbeidet med å strømlinjeforme og effektivisere Maersk som en integrert logistikkvirksomhet. Hovedsatsingsområdet er internasjonal containerfart.
– Fantastisk verdiutvikling
Meglerhuset ABG Sundal Collier hadde ansvaret for gjennomføringen av transaksjonen og har også tilrettelagt de to nedsalgene A.P. Møller-Mærsk gjorde tidligere i år. Det første skjedde i samarbeid med Skandinaviska Enskilda Banken.
– Siden børsnoteringen i 2021 har de gode resultatene i Höegh Autoliners gitt alle aksjonærene i selskapet en fantastisk verdiutvikling, sier Leif Høegh.
– APMMs nennsomme aksjesalg har bidratt til god likviditet i aksjen. Effektiv drift og betimelig investering i markedsledende ny tonnasje gir selskapet gode forutsetninger for fortsatt suksess, sier han.
Maersk var inntil mandag kveld den nest største aksjonæren i rederiet, med en eierandel på 10,48 prosent. København-selskapet kom inn på eiersiden i Höegh Autoliners i 2008 med 37,5 prosent av aksjene da det la sine tolv bilskip inn i Oslo-rederiet.
Ett år senere benyttet A.P. Møller-Maersk seg av en opsjon som ga selskapet rett til å kjøpe ytterligere 1,25 prosent av Oslo-rederiet.
– Viktigste investor
I 2027 er det 100 år siden Leif Høegh etablerte rederiet Leif Höegh & Co. I dag ledes dette selskapet av hans barnebarn, fetterne Leif O. og Morten W. Høegh.
– Arnold P. Møller personlig var vår farfars viktigste investor ved oppstarten av Leif Höegh & Co. i 1927 så relasjonen mellom selskapene spenner over enorm skipsfarts- og familiehistorie, sier styreleder Høegh.
Leif Höegh & Co. sitter på den største eierposten i Höegh Autoliners med en andel på 41,55 prosent. På de neste plassene følger Clearstream Banking, Goldman Sachs International, State Streek Bank and Trust Company og BNP Paribas med poster fra 2,52 til 2,16 prosent, før Folketrygdfondet på syvendeplass med 1,94 prosent.
Det seneste året er Autoliners-aksjen opp 61,2 prosent, og siden noteringen i november 2021 er den mer enn firedoblet.
Det er fortsatt mange kjøpsanbefalinger på Höegh Autoliners. ABG Sundal Collier opererer ifølge BørsXtra med et kursmål på 152 kroner, Fearnley Securities 130 kroner, Arctic Securities 126 kroner. Clarksons Securities 125 kroner, DNB 124 kroner og Pareto Securities 120 kroner.
Flere etapper
I september kvittet Maersk seg med aksjer for totalt 1,23 milliarder kroner til en snittpris på 73 kroner pr. aksje. Siden har kursen fortsatt én vei; opp.
Også i mars valgte danskene å redusere sitt aksjeinnehav i Höegh Autoliners. Den gang var det snakk om 13,5 millioner aksjer – eller 7,1 prosent av aksjene i selskapet – til en kurs på 61 kroner. Totalt realiserte den danske container- og logistikkjempen 821,5 millioner kroner den gang.
Tilsammen har dermed den tidligere storeieren solgt Höegh Autoliners-aksjer for over 3,85 milliarder i tre runder i år.
I mai solgte Leif Höegh & Co. 12,25 millioner aksjer – rundt 6,4 prosent av alle aksjene i selskapet – til en kurs på 62,50 kroner og kunne innkassere 765,6 millioner kroner.