<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Doblet omsetningen: Badstuegründer dro inn 23 millioner.

Det er ingen tvil om at 2023 har bydd på god kok for KOK Oslo: – Målet er at et medlemskap på KOK skal være like vanlig som et medlemskap på Sats.

Publisert 9. juni
Oppdatert 9. juni
Lesetid: 3 minutter
Artikkellengde er 616 ord
GOD KOK: I regnskapet til KOK kan man se at badstue-konsepet har blitt veldig populært.  Foto: KOK

KOK Oslo, som eier ni badstuer i Oslo, hadde en omsetning på 23 millioner i 2023, og fikk for første gang et positivt driftsresultat.  

Gründer og styreleder Kristin Lorange har store ambisjoner for videre vekst og ekspansjon. Hun vurderer å ekspandere til flere byer, og retter blikket internasjonalt.

– Vi har nesten doblet omsetningen tre år på rad nå. Det kommer av økte besøkstall, da bruk av badstue har blitt en del av flere og flere sin livsstil, sier Lorange. 

Morselskapet KOK AS ble stiftet av Lorange i 2017, og driftsselskapet KOK Oslo AS ble skilt ut i slutten av 2019. Gründeren hun har bakgrunn som pilot og fløy i 13 år for TUI.

Pandemien med sine lange nedstengninger rammet hardt og påførte bedriften store tap.

– Vi er veldig glade for å se at omsetningen øker, men ikke helt overrasket. Det er i tråd med budsjettene.

Snudde skuta

I et tidligere intervju med Finansavisen sa Lorange at de ekspanderte i en franchisemodell, men nå har selskapet endret strategi. 

– I starten av 2020 hadde vi flere franchisetakere, men de klarte seg ikke under pandemien. Så vi hentet badstuebåtene tilbake til Oslo, og det var da vi begynte å se vekst. Vi innså det som sikkert burde være åpenbart, men som mange må lære på den harde måten, at det er avgjørende med stordriftsfordeler for å få tilstrekkelig lønnsomhet.

Nå skal Lorange å bygge en solid vekststrategi og hente penger i 2025. Med seg på laget vil hun ha aktive eiere som har en aktuell annen type drift som vil gi gode synergieffekter, for eksempel treningssentere, hotellaktører og lignende.

– Vi har sett at det er utrolig sårbart å ekspandere med eiere som ikke har noe ekstra kapital, hvis noe ekstraordinært inntrer. Jeg hadde en romantisk tanke om et desentralisert eierskap, hvor lokale ildsjeler investerer, men med vår modell så vi at det ikke fungerte så bra, sier hun.  

Fremover ser hun på muligheter for å høste storbyfordelene internasjonalt.

– Vi har fått masse interesse fra USA, da særlig San Francisco, og Chicago, Seattle. Canada er også veldig interessant. Det er også muligheter for å satse på København og Stockholm, eventuelt Tyskland, som er et fantastisk marked. I Norge ligger det litt begrensninger da det ikke er så mange mennesker.

HENTER PENGER: Kristin Lorange skal bygge en solid vekststrategi og hente penger i 2025. Foto: KOK

Økte kostnader

Selskapet fikk et resultat før skatt på 330.000 mot -289.000 i 2022. Kostnadene økte altså kraftig fra 12,6 millioner til 22,5 millioner. Dette skyldes både forskning og investeringer.

– Vi jobber hele tiden med å justere og utvikle konseptet. Selv om vi har en god og stabil drift nå, ønsker vi hele tiden å teste ut forskjellige funksjoner og varianter av konseptet. Dette innebærer at det er et stort element av forskning i den daglige driften også. Vi samler alle erfaringene våre i en playbook, som selvfølgelig heter Kokeboka.

I 2023 investerte KOK blant annet i en lekter som de bygde om til en badebrygge. 

Sikter på ny dobling

KOK har nesten doblet omsetningen tre år på rad, og slik planlegger Lorange at det skal fortsette. Budsjettet for KOK Oslo i år er på 45 millioner.

– Målet er at et medlemskap på KOK skal være like vanlig som et medlemskap på SATS, sier gründeren.

KOK Oslo AS

(I 1.000 kr) 2023 2022
Omsetning 22.927 12.329
Resultat før skatt 330 − 289