<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Trump-toll kan koste bilprodusentene dyrt

Ny rapport viser at dersom Trump-tollen utbereder seg til europeiske varer, kan europeiske og amerikanske bilprodusenter miste opp mot 17 prosent av bunnlinjen.

Publisert 30. nov. 2024
Oppdatert 30. nov. 2024
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 2 ord
Article lead
TRUMP-TOLL: Donald Trump har varlset 25 prosent toll på all import fra Mexico og Canada samt 10 prosent ekstra toll på kinesisk import. Foto: Reuters

Donald Trump, USAs kommende president, har denne uken varslet 25 prosent toll på all import fra Mexico og Canada samt 10 prosent ekstra toll på kinesisk import.

Til tross for at han ikke har kommet med lignende uttalelser om import på europeiske varer etter valgseieren, har Trump tidligere lovet generelle tariffer på 10 til 20 prosent på europeiske varer, der han særlig har pekt ut bilindustrien. 

Fredag kveld var kredittvurderingsbyrået S&P Global ute med en ny rapport som viser at europeiske og amerikanske bilprodusenter nå står i fare for å tape opp mot 17 prosent av årsresultatet dersom USA innfører importtariffene på varer fra Europa, Mexico og Canada. Samtidig varsler de om en rekke nedgraderinger hos bilprodusentene.

Ifølge rapporten er bilprodusenter som Volvo og Jaguar Land Rover, som hovedsakelig produserer i Europa, samt Generalt Motors og Stellantic, som produserer store mengder biler i Mexico og Canada, noen av bilprodusentene som er mest utsatt. Det skriver nyhetsbyrået Reuters.

«Vi forventer at avbøtende tiltak vil gjøre potensielt høyere tariffer håndterbare, men de samlede effektene av tariffer, strengere CO2-regulering i Europa fra 2025, og inntjeningspress fra sterkere konkurranse i Kina og Europa kan øke risikoen for nedgraderinger» skriver S&P Global i rapporten, ifølge Reuters.

Peker ut Stellantis

Dagen etter at Trump varslet om de kommende tollsatsene var det stor nedgang blant bilprodusentene i Europa, og Stoxx Europe 600 Automobiles & Parts, som omfatter europeiske produsenter av biler og bildeler, var ned nesten to prosent tirsdag formiddag. 

Blant tungvekterne i bilindeksen var Stellantis en av aksjene som falt mest. Stellantis er et resultat av fusjonen mellom Fiat Chrysler og det franske PSA-konsernet i 2021. Gruppen omfatter bilmerker som Maserati, Alfa Romeo, Jeep, Chrysler, Dodge, Citroën, Fiat, Opel og Peugeot.

Det italienske meglerhuset Intermonte har pekt ut Stellantis som selskapet som vil bli «hardest rammet» av toll på amerikansk import fra Mexico, ifølge Reuters.

Det regnet seg frem til at resultatet før skatt kan svekkes med rundt 160 millioner euro for hvert ekstra prosentpoeng tollen økes med.