<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Trange tider løfter tilbudsapper

I en tøff økonomi med stadig økende matvarepriser kan tilbudsapper være til stor hjelp for husholdningene. 

Publisert 9. aug. 2023
Oppdatert 9. aug. 2023
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 2 ord
Article lead
+ mer
lead
FRYKTER MATVAREPRISER: Husholdningene frykter dyrere mat mer enn høyere renter.  Foto: NTB
FRYKTER MATVAREPRISER: Husholdningene frykter dyrere mat mer enn høyere renter.  Foto: NTB

Siden juni i fjor har den gjennomsnittlige prisveksten på matvarer vært 13,7 prosent. En fersk undersøkelse gjennomført av Sparebank 1 Østlandet viser at husholdningene frykter dyrere mat mer enn høyere renter. Omtrent en tredjedel av husholdningene oppga i undersøkelsen at de har en kritisk eller trang økonomi.

De tøffe tidene har ført til stor vekst for tilbudsappene eTilbudsavis og Mattilbud. Appen eTilbudsavis, som blant annet viser alle dagsaktuelle tilbud, har den siste tiden hatt en enorm trafikkøkning.

Voldsom vekst 

I løpet av første halvdel av 2023 har antall lesere i appene økt med ca. 30 prosent og søk etter spesifikke produkter har økt med 113 prosent. Det er ca. 600.000 besøk på appen i Norge hver måned.

– Vi har sett en utrolig utvikling i antall lesere i appen i løpet av 2022 og vi har allerede nådd 28 millioner besøk i første halvdel av 2023, sier Daniel Linde, seniorrådgiver i Tjek. Selskapet eier begge appene som har brukere i hele Skandinavia. 

Tilbudsappene skal forenkle sparing for brukere ved å enkelt sammenligne priser mellom butikker og gi oversikt over hvor enkeltvarer selger billigst. 

De fem mest søkte varene blant nordmenn:

1. Kjøttdeig
2. Brus
3. Kaffe
4. Pizza
5. Cola

Endret forbrukeradferd

Linde sier at de observerer endrede handlingsmønstre i appen. Brukere er mer opptatt av produkt enn kjede sammenlignet med før.

– Det er en klar forskjell på hva folk søker etter i appen. Det er en stor prosentvis økning i søk etter produkt og færre søk på spesifikke butikkjeder. Dette indikerer at det ikke spiller så stor rolle hvilken butikk vi besøker så lenge vi kan få favorittvarene våre til best mulig pris, sier Linde. 

I tillegg har bruken av handleliste-funksjonen i appen eTilbudsavis økt med 22 prosent. Dette indikerer at folk i større grad enn før planlegger kjøpene sine. 

Disse varegruppene er det oftest tilbud på: 

1. Kolonial

2. Frukt og grønt

3. Ferdigretter
4. Meieri
5. Kjøl