<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Veksten forsvant for sjokoladegigantene

Etter to år med rekordoverskudd merker de store sjokoladekjempene at forbrukerne begynner å bli mette på de stadige prisøkningene.

Publisert 18. aug. 2023
Oppdatert 19. aug. 2023
Lesetid: 4 minutter
Artikkellengde er 867 ord
KORT BOIKOTT: Det ble oppfordret til Freia-boikott tidligere i sommer siden det er en del av Mondelez International. Men etter at sjokoladekjempen kunngjorde at de ville skulle ut Russland-avdelingen, ble Freia tatt inn i varmen igjen av norske forburkere.  Foto: Thomas Bjørnflaten

Det har oppstått en ny hverdag for de internasjonale sjokoladegigantene Hershey og Mondelez. Gjennom sommeren har prisene på flere jordbruksråvarer som sukker og kakao steget kraftig, og selskapene prøver nå videreføre de høye kakaokostnadene til forbrukere som får en stadig strammere økonomi. 

Ifølge Reuters har sjokoladebransjen hatt rekordprofitt de siste årene, ettersom etterspørselen har holdt seg stabil til tross for prisøkninger. Men nå virker det som om denne trenden er i ferd med å snu, etter at kakaoprisene i sommer har kommet opp på sitt høyeste nivå på 46 år, samtidig som at sukkerprisene er nær det høyeste på over et tiår.

I løpet av de seneste to årene har forbrukere i Europa og Nord-Amerika hatt en prisøkning på rundt 20 prosent på sjokolade, men nå har volumene begynt å falle, viser tall fra markedskonsulenten Nielsen. 

– Vi har god tilgang

Også i Norge har produsentene merket skiftet i markedet, men foreløpig har de god tilgang hos Orkla-eide Nidar.

– Kakaoprisene har økt den siste tiden, og det merker naturligvis også vi, sier kommunikasjonsdirektør for Orkla Confectionery & Snacks Elisabeth Aandstad Ekheim til Finansavisen.

– Til tross for svingninger i kakaoavlinger, har vi god tilgang. Vi får tak i det vi trenger for å produsere sjokolade på Nidarfabrikken i Trondheim, legger hun til.

Hos Nidar har de ikke foreløpig ikke merket veldig stor forskjell i forbrukermønsteret, men at publikum er mer ute etter en godt tilbud er noe man har lagt merke til.

– Sjokolade er kategori som har vært ganske stabil over tid, og det ser vi også nå. Men vi ser at forbrukerne kjøper litt oftere på kampanjer, sier Ekheim.

Freia-eiere Mondelez International, som fikk veldig mye motbør tidligere i sommer for at de ikke hadde trukket seg helt ut av Russland, hevder derimot at Freia ikke har merket noen store endringer hos forbrukerne. 

«Freia jobber kontinuerlig med å utvikle våre produkter og sikre at vi har en produktportefølje som møter behovene til norske forbrukere. Vi har ikke merket store endringer i forbrukermønstrene og opplever at etterspørselen etter våre produkter er på nivå med tidligere år,» skriver Mondelez International i en epost til Finansavisen, og legger til at de utover dette ikke vil kommentere tall knyttet til salgsvolumer.

Betydelig prisøkning

Freia-eier Mondelez, som fikk veldig mye motbør tidligere i sommer for at de ikke hadde trukket seg helt ut av Russland, forventer at prisene på både sukker og kakao vil fortsette oppover. Og som svar på dette sier selskapet at de vil sørge for betydelig risikoredusering (hedging) og fortsetter å øke produktiviteten, skriver Reuters. 

TØFFE FORHOLD: Både tørke og oversvømmelse har gjort livet vanskelig for kakao-bøndene i Vest-Afrika og drevet opp prisene de seneste årene. Her fra Abidjan i Elfenbenskysten. Foto: Bloomberg

– Økningen i sukker og spesielt kakao er betydelig. Vi snakker mest sannsynlig om en økning på over 30 prosent hvis du ser på de siste 12 månedene, eller enda mer, spesielt for kakao, sa finansdirektør Luca Zaramella i Mondelez under kvartalstallpresentasjonen i juli.

Men problemet for sjokoladeprodusentene nå er at etter to år med stadig voksende priser, presser nå forhandlerne tilbake, noe som resulterer i en kamp som setter sjokoladeprodusentenes marginer og lønnsomhet i fare, mener analytikere. 

En slik konflikt førte tidligere i år til at Mondelez trakk tilbake Cadbury- og Milka-sjokolade fra hyllene til den belgiske supermarkedkjeden Colruyt etter at de ikke klarte å bli enige om pris på sjokoladen. 

– Jeg vet ikke om det bare er å øke prisene til hvor mye som helst de ønsker, sier Barclays-analytiker Patrick Folan til Reuters. 

Veksten har stupt

Imidlertid har sjokoladeprodusentene frem til forholdsvis nylig kunne satse på sjokoladens tradisjonelle motstandskraft mot prisøkninger. Og i juli hevet Mondelez guidingen deres for årets omsetningen, mens Hershey økte sin resultatprognose.

– Nå som prissettingen er 100 prosent sikret, forventer vi vekst i volum og inntekter, samt marginforbedring for Europa, sa Zaramella da feiden med Colruyt hadde blitt løst. 

Likevel har salgsveksten blitt betydelig svekket i år – fra 14,8 prosent vekst i de fire ukene frem til 25. februar til 3,2 prosent i de fire ukene som varte frem til 15. juli, sammenlignet med samme periode året før, viser en analyse fra Bernstein basert på Nielsen-tallene. 

Tallene viser også at Hershey's salgsvolum falt stadig mer i løpet av perioden da selskapet økte prisene, skriver Reuters. 

– Vi ser at forbrukerne begynner å reagere mer enn før, så jeg ville være veldig forsiktig med prisøkninger, sier Dan Sadler, en ekspert på godteri hos det amerikanske markedsforskningsfirmaet IRI.

– Vi ser at forbrukerne begynner å velge rimeligere alternativer, legger han til. 

I USA har «billigmerkene» tatt markedsandeler. I USA har de såkalte billigmerkene vokst med nesten 9 prosent i år, til tross for nesten tosifret prisøkning. 

Tørke og oversvømmelse

Det er også ventet at kakaoprisene vil holde seg høye, og ifølge Rabobank kan kostnadspresset fortsette inn i neste år på grunn av El Niño som påvirker Vest-Afrika. 

De største kakaoprodusentene, Elfenbenskysten og Ghana, har vært rammet av tørke, oversvømmelser og sykdom de siste to årene. De to landene står for to tredjedeler av verdens kakao, og myndighetene sliter med å hjelpe bøndene med å takle klimaforholdene, skriver Reuters.