<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Trekker seg ut fra Kina

Frykten for sammenbrudd i forholdet til Kina gir bilbransjen kalde føtter.

Publisert 27. des. 2022
Lesetid: 1 minutt
Artikkellengde er 246 ord
An employee inspects the outer shell of a Lotus Evora sports car as it moves down the production line at the Group Lotus Plc, a luxury unit of Proton Holdings Bhd., automobile factory in Hethel, U.K., on Thursday, Aug. 10, 2017. Lotus is about to be rescued by the same Chinese billionaire who bought Volvo Cars, just in time to help it maneuver the challenge of trading after Brexit. Photographer: Simon Dawson/Bloomberg Bloomberg

Veksten i kinesisk bilproduksjon har vært formidabel de siste 15 årene. Financial Times skriver at europeiske og amerikanske bilprodusenter i sin tid la produksjon av deler til Kina for å spare kostnader.

Nå har bilprodusentene startet en stille reversering i kinesisk deleproduksjon. De frykter at de har blitt for avhengig av Kina.

– Dette tiåret kommer forsyningskjeden til å være i fokus. Det er en storstilt nytenking rundt logistikk på tvers av hele industrien, sier en av Fords toppledere, Ted Cannis.

Trusselen om at Kina distanserer seg fra det internasjonale samfunnet ligger bak utflaggingen.

Deler til biler som er ment for det kinesiske innenriksmarkedet, vil fortsatt bli produsert i Kina. Slik blir avhengigheten av kinesiske fabrikker mindre for eksportvarer og stabil for deler ment for bruk i Kina.

Ferske erfaringer

USA står for importen av en fjerdedel av bildelene som lages i Kina, viser en rapport fra Sheffield Hallam University.

Bilbransjen globalt har ferske erfaringer med å trekke seg ut fra Russland. De vet hva som venter om Kina kommer på kant med vesten

Avisen skriver at den gradvise uttrekkingen av produksjon i Kina vil ta tid, siden bilprodusenter sjelden endrer produksjon av komponenter før slutten av et kjøretøys levetid, som er omtrent syv år.

– Vi vil se en prisøkning for både arbeidskraft og materiell, sier konsulent for forsyningskjeder, Ted Mabley.

Han skisserer India, Mexico og deler av Nord-Afrika som alternative produksjonssteder.

Både Ford og General Motors har det siste året flyttet deler av produksjonen ut av Kina.