<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Skyggeflåten som gjør verdenshavene utrygge

Eldre, dårlige vedlikeholdte og i skjul frakter de sanksjonerte oljeprodukter. Farlig sier eksperter.

Publisert 23. mars 2023 kl. 10.35
Oppdatert 23. mars 2023 klokken 10.39
Lesetid: 1 minutt
Artikkellengde er 179 ord
TANKSKIP I DISEN: Det er ikke kjent om dette bildet av tankskip til ankers i Svartehavet tilhører skyggeflåten. FOTO: NTB

En analyse utført av nyhetsbyrået Reuters  viser at økningen av skip i den såkalte «skyggeflåten» er en miljø-og sikkerhetstrussel.

Skyggeflåten er skip som driver skipsfrakt i gråmarkedet for å unngå vestlige sanksjoner, slik Russland nå frakter olje med egne, gjerne aldrende, tankskip.

De siste årene har denne flåten av uregulerte skip økt med flere hundre, som et resultat av økt iransk oljeeksport og sanksjoner mot Russland.

– Risikoen for en ulykke øker definitivt. Det er en langt større risiko med slike skip, fordi de er eldre og ikke like godt vedlikeholdt, sier Eric Hanell, adm. direktør i Stena Bulk, til Reuters.

Flere bransjekilder Reuters har intervjuet, frykter at aktører i gråmarkedet, som frakter mange titalls millioner fat olje rundt om i verden, kan undergrave flere tiår med innsats for å øke skipsfartssikkerheten.

I fjor var det minst åtte grunnstøtinger, kollisjoner eller nestenulykker som involverte tankskip som fraktet sanksjonert råolje eller oljeprodukter, ifølge analysen fra Reuters.

Rystad Energy hevder at Russland totalt har kjøpt 103 tankskip gjennom omfordeling av fartøyer som betjener Iran og Venezuela, to land som også er rammet av oljesanksjoner.