Prosafe og Floatel International finner sammen...

Garderobemannen
PRS 02.03.2017 kl 08:11 6203

Et klart skift i kommunikasjonen fra PRS de siste dager, er påpekningen av at det forventes KONSOLIDERINGER i boligriggmarkedet. Dette fanget også TDN Finans opp etter gårsdagens presentasjon på DnBs konferanse. Vi kan se det samme i presentasjonsmaterialet som PRS har offentliggjort på nettsidene. Når ledelsen i PRS her snakket om konsolideringer, mente de noe mer enn skraping av rigger, og de påpekte uttrykkelig at det internasjonalt var tilsammen 6 aktører.

Hva er vel da mer naturlig enn at Peter Jacobsson, CEO hos Floatel International, Glen Ole Rødland, styreformann i PRS/Senior Partner, HitecVision og Chow Yew Yuen, CEO hos Keppel O&M/tidl styreformann i Floatel International (senere erstattet av Michael Chia hos Keppel O&M) finner sammen? De har møttes tidligere, blant annet på den årlige Offshore Technology Conference (OTC) som holdes i Houston, Texas. Det er blant annet et flott bilde av dem alle sammen på side 19 (bilde nr 8) i Keppel sitt tidsskrift "Offshore Marine" sin mai/juni-utgave, 2016. Jeg vil anta at de har pratet sammen også etter den tid. Rødland har for øvrig samarbeidet med sentrale personer i Keppel også tidligere, fra sin tid i Jebsen Asset Management AS (Investeringsfondet Energy Ventures), men hans brede kontaktnett etter å ha arbeidet også i First Securities egner seg best for en egen tråd...

Den dagen PRS og Floatel International slår seg sammen, kan man virkelig snakke om verdensherredømme innen semi-boligrigger. Floatel International Ltd har 5 semi-rigger bygget og levert fra 2010 og fremover, hvor flere er på kontrakt. PRS sin portefølje er kjent, og tilsammen vil denne aktøren kunne ha verdens 13 i særklasse beste boligrigger bestående av følgende DP3-spec'ede semier og TSV'er (drilling support-nisjen):

1. Safe Notos (2016)
2. Safe Zephyrus (2015)
3. Safe Boreas (2014)
4. Safe Eurus (2019E)
5. Safe Vega (Axis) (2018E)
6. Safe Nova (Axis) (2018E)
7. MSV Regalia (DP2-semi fra 1985, oppgradert i 2009)
8. Floatel Endurance (2015)
9. Floatel Victory (2013)
10. Floatel Superior (2010)
11. Floatel Triumph (2016)
12. Floatel Reliance (2013)
13. Safe Scandinavia (TSV Tender Support Vessel) (1984/2014/2015)

I tillegg vil PRS kunne velge å beholde så stor del av de resterende semiene de har i sin taktiske/opportunistiske portefølje, bestående av:

14. Safe Concordia (DP2) (2005/2015)
15. Safe Caledonia (DP2) (1982/2012)
16. Safe Bristolia (non-DP) (1983/2008)

Jeg forutsetter her at PRS skroter Safe Astoria (non-DP fra 1983) i forbindelse med en slik transaksjon.

Mot dette stjerneteamet kan "verden" stille med følgende lag:

1. SSCV Gretha (DP3) (OOS) (2012)
2. SSCV Promotheus (DP3) (OOS) (2013)
3. Xanadu (DP3) (POSH) (2014)
4. Arcadia (DP3) (POSH) (2015)
5. PSS Neptuno (DP3) (Cotemar) (2015)
6. Atlantis (DP3) (Cotemar) (2015)
7. SSV Iolari (DP2) (Cotemar) (1982/2002)
8. Arendal Spirit (DP3) (Teekay) (2015)
9. PSS Chemul (DP2) (Pemex) (1983)
10. Semi 1 (Grupo R) (1987)
11. Semi 2 (Grupo R) (1987)
12. COSL Rival (non-DP fra 1976, ombygget 2004, p.t. i opplag i Kongsgårdbukta i Kristiansand)

OOS har den 3.8.2016 meldt at de har bestilt ytterligere 2 semi-boligrigger SSCV'er ved China Merchant Industry Holding, som er en heleiet datterselskap av China Merchant Group. De to nye boligriggene vil få navnet SSCV Serooskerke og SSCV Walcheren. Dette vil være DP3-rigger med planlagte leveranser i Q2-2019 og Q3-2019.

POSH-riggene er blant verdens største enheter med sengeplasser til 750 arbeidere. Riggene er av Eide Flex-design, "harsh environment" og "deep water"-utrustet, og er bygget på China’s PaxOcean Zhoushan.

Med få unntak er konkurrentene dårligere spec'et, ikke bygget for harsh environment, mangler SUT/AoC og egenskaper som kan gi slik tillatelse for NCS og UKCS, og flere av dem er svært gamle. Andre rigger benyttes kun for innenriks/begrenset marked, for eksempel Grupo-R-riggene og Pemex-riggene. Flere av disse riggene kan også forventes skrotet, se annen tråd.

Jeg tar ikke her med JU-boligriggene, da disse ikke er direkte konkurrenter på annet enn noen få oppdrag. Men jeg kan nevne at vi i hovedsak har følgende:

1. Haven (Master Marine AS)
2. Atlantic Amsterdam (Atlantic Marine Services B.V)
3. Atlantic Labrador (Atlantic Marine Services B.V)
4. Atlantic Esbjerg (tidl Safe Esbjerg) (Atlantic Marine Services B.V)
5. Mærsk Guardian (Mærsk)
6. Mærsk Giant (Mærsk)
7. COSL Rigmar (COSL)

(fortsetter...)
Redigert 03.03.2017 kl 10:39 Arkivert
Dette er en arkivert tråd!
Arkivert Til toppen