Eiendom

 

-- Null sannsynlighet for kraftig boligprisfall i OSLO

Slettet bruker
BOLIG 27.06.2017 kl 23:01 4725

Slår tilbake mot sjeføkonom: Null sannsynlighet for kraftig boligprisfall
Selvaag Bolig-sjefen ser ingen grunn til at boligmarkedet skal falle kraftig fremover.

Direktør i Selvaag Bolig, Baard Schumann, reagerer sterkt på sjeføkonomens spådom.

– Vi kan ikke se at han har belegg for at det allerede har vært et fall på 10 prosent i boligprisene i Oslo, sier Schumann til E24, og legger til:

– Jeg mener sannsynligheten for et stort boligprisfall i Oslo er bortimot null.

Børsum uttalte følgende til E24.

– I Oslo tror jeg prisene er ned ti prosent allerede fra toppen. Det kan man trygt kalle et omslag fra i fjor. Og jeg tror det skal bli mye mer, sa Børsum til E24.

– Det som skjer nå er et kjempeomslag. Både på boble fra i fjor, tror jeg, på kredittinnstramming og på tilbudssiden – og dermed på psykologien. Derfor sier jeg at hvis det ikke har falt 20 prosent fra toppen i år, blir jeg overrasket, lød resonnementet til Børsum.

Trenger doblet rente pluss ledighetshopp
Schumann viser til at de viktigste driverne i boligmarkedet er situasjonen i arbeidsmarkedet og tilgangen på kapital.

– Hvis du skulle få et boligprisfall på 20 prosent, da måtte renten ha blitt doblet kjapt samtidig som arbeidsledigheten måtte ha økt kraftig, sier Schumann.

Han peker samtidig på at det ikke er noen flom i markedet av nye boliger.

– Det er ikke mulig at det bygges for mye i Oslo, fordi da ville byggekostnadene ha steget betydelig. Men vi har de samme byggekostnadene som i 2013, inkludert lønnsvekst og prisvekst, sier han.

Selvaag-sjefen mener at boligprisnedgangen i Oslo er en liten krusning.

– Neste år kommer vi å se tilbake på dette og lure på hvorfor vi i det hele tatt diskuterte boligprisfall, sier han.

Tror nyboligprisene står stille i 2017
Schumann ser imidlertid en midlertidig pause i nyboligprisene, etter den kraftige prisoppgangen i 2016.

Advarer mot å male fanden på veggen
Jæger er skeptisk til at aviser og organisasjoner blåser opp enkeltmåneder med fall i salget og prisene målt i prosent, når volumet i boligmarkedet er lite på månedsbasis.

– Jeg tror man i hele markedet vil få lengre måleintervaller for hvordan dette går, særlig i mindre områder, og at man må skjønne at dette er faktisk noe man skal følge over lengre tidsperioder.

Han skulle blant annet gjerne sett hva boligprisveksten på landsbasis var i 2016, justert for salget av Oslo-boliger, som hadde prisvekst på over 20 prosent i fjor.

De siste tallene fra Boligprodusentens forening viser at nyboligsalget hittil i år ligger 8 prosent under fjoråret på landsbasis.

http://e24.no/privat/boligmarkedet/slaar-tilbake-mot-sjefoekonom-null-sannsynlighet-for-kraftig-boligprisfall/24081229

Redigert 28.06.2017 kl 10:13 Arkivert
Dette er en arkivert tråd!
Arkivert Til toppen