IKT

Londonmannen
31.10.2019 kl 09:35 1402

Etter en svipptur nedom 32 tallet på åpningen, er kursen nå tilbake og sågar litt over sluttkursen fra i går. Dersom man har fulgt med i markedet noe tid, så er ikke den utviklingen så veldig overraskende. Nå skal jeg være veldig forsiktig med å si at kursen ender i pluss ved stengetid i dag. Jeg er ingen spåmann som ser hva som sjer inn i fremtiden. Men det er slett ikke uvanlig at når en aksje begynner å falle, og spesuielt dersom det ikke er helt fundamentale grunner til det men snarere psykologiske årsaker, så faller kursen gjerne i tre dager før den på den fjerde flater ut og fgjerne snur opp igjen.

Og sant og si så var det ikke fundamnetale årsaker til at fallet startet mandag. Ja, selskapet tapte en potenseille mobilkunde, men man bør merke seg at det IKKE skyltes poLight sin TLens, men eksterne årsaker, nærmere bestemt at prosjektet i sin helhet ble kansellert. Noe som ikke bare rammet poLight men alle underleverandører av komponenter til den telefonen.

Dette er ikke uvanlig i denne bransjen og vil nok hende oftere med poLight også. Og i fremtidige tilfeller kan tapet også skyldes at en kunde finner en annen løsning enn det poLight kan tilby. Ikke noe dramtaikk i dette.

Fallet denne uken skyldes hovedsakelig psykologiske årsaker og at en del mindre aksjonærer har valgt å kasye kortene i redsel for at kursen skal tilbake til 7 tallet. Hvorfor den skulle det er mer enn jeg skjønner, men det er mitt problem.

Oppturen vi har opplevd siden august 2019 skyldes primært at en smartklokkeprodusent har kjøpt inn 80k TLens. En mengde som langt overstiger behovet til en PVT. Følgelig er det mange som med rette tror at denne kunden mener alvor og at vi snart får en designwin i fanget. Mitt tips er at den børsmeldes innen 5-7 uker fra d.d. Og det er ikke leveransen til denne smartklokkeprodusenten som er viktigst, men at TLens tas i bruk i et komersialisert produkt. For akkurat det vil åpne dørene for TLens langt bedre enn hva tilfellet er i dag. Og nettopp derfor er det all mulig grunn til å anta at når den meldingen kommer, så vil vi få en kraftig opptur i poLight kursen. Ikke glem at IPO kursen var på kr 50,- og at CEO har strike pris på sine opsjoner på kr 112,50. Det er ikke uten grunn at prisen er satt på det nivået. Og i dag handles poLight på lave 30-tallet. Kan ikke si at akkurat den prisingen gir meg høy puls og svettetokter over å være poLight aksjonær.

Men som jeg har sagt utallige ganger; den enkelte må selv finne ut hvilke risiko man ønsker å ta og i tilfelle man går inn, hvor mye man kan satse på poLight. Husk at enhver investering i aksjemarkedet er forbundet med risiko, og poLight er ikke av de som har minst risiko, for å si det mildt. Det skal være gøy å operere i aksjemarkedet. Å investere for mye, med for høy risiko resulterer gjerne i at man mister nattesøvnen, og da er det ikke gøy lenger. Så mitt råd er*, tenk dere om og bruk for all del endre kilder enn subjektive innlegg på HO som grunnlag for investeringer.
Redigert 31.10.2019 kl 09:51

Rapportér innlegg

Vennligst skriv inn kommentar på hva du mener er upassende og trykk send. Dersom kommentar ikke er nødvendig, vennligst trykk send direkte.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.