Dagens tema

Oliver Stonheg
31.10.2019 kl 15:33 215

Når du vet så mye om kraftbransjen? Som jeg ikke har registrert at du vet, begynner jeg å undres over om ditt alias, er av den personen som nå ikke finner igjen sin egen hustru. Tiltross for at han m/fam. er blitt søkkrik av å mekle norsk nedbør omgjort til energi, som alt stort sett er blitt utbygget under denne krigen "klovneriket Norge" var med i. Etterpå selvsagt.

Tilfeldig om jeg over denne. Norsk Hydro er den største industribedriften og den mest typiske representant for den internasjonale trustkapitalen i Norge. Før siste krig var aksjekapitalen 104 millioner kroner. Av aksjemassen var bare 2% norsk, 25% var tysk (I. G. Farben), ca 70% fransk og de resterende siste 3% var for det meste svensk. Etter Hydros egne oppgaver hadde aksjonærene inntil 1934 fått utbetalt 110 millioner kroner i dividende, gjennomsnittlig 6,5% pr år.

Etter den siste verdenskrigen er som kjent stillingen blitt den at staten har overtatt 44,4% av aksjemassen i Norsk Hydro; det dreier seg i første rekke om aksjene til I. G. Farbenindustrie. For 1947 var den samlede aksjekapitalen oppgitt til 156,47 millioner kroner. Det er vel trolig at selskapet nå teller med i Lars Evensens navngjetne “sosiale sektor” av næringslivet i Norge … Men her har nok ikke aksje transaksjoner stort å si – de endrer ikke noe ved den strukturelle status.

Fremdeles er det den internasjonale monopolkapitalen som er den som har bukta og begge endene. Nå som før er det den som har tømmene i sine hender, og den styrer fast og målbevisst – “med stø kurs” ! -, slik vi blant annet så det i samband med Herøya konflikten. Her var det reindyrket profitt interesser som rådet grunnen.
https://olehartattordet.blogg.no/1496970207_kampen_mot_globaliseringen_utnyttelse_og_storkapitalen_var_like_tilstedevrende_i_1949_som_i_dag.html

Redigert 31.10.2019 kl 20:51

Rapportér innlegg

Vennligst skriv inn kommentar på hva du mener er upassende og trykk send. Dersom kommentar ikke er nødvendig, vennligst trykk send direkte.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.