Offshore

5198
20.07.2018 kl 12:11 5200

I utgangspunktet er det nok en sammenslåing eller oppkjøp av Seadrill som er tanken her. Men verden forandrer seg fort og dette ligger nok 3-5 år frem i tid. Fredriksen eier mer i NODL en Seadrill dette er med på å sikre aksjonærene i NODL en fair pris på et tidspunkt senere.
Fredriksen kjøper opp det han mener er riktig å kjøpe opp så her kan mye skje, men poenget mitt er at jeg ikke ser noen grunn til at NODL skal kjøpe et selskap med en stor organisasjon siden de bruker Seadrill til å ta seg av dette. Awilco Drilling er et selskap med en organisasjon til å ta seg av 2 rigger mens de totalt om noen år har 6 rigger. Så et tidlig oppkjøp her kunne vært en fin måte for NODL å få rigger til Nordsjøen på ( bare en tanke, det er også her markedet kommer raskest tilbake ratene passerer nå 300 000 $ neste år ser vi 400 000$).
Mener Fredriksen kan også satse på drillskip, om de virkelig legger ned en stor innsats for å slippe til i Brasil vil de lykkes.

Det er nå duket for en lang oppgang innen oljeservice, seismikk har startet så kommer drilling og subsea. Tegnene er klare markedet er i bedring men er mange som ikke ser skogen for bare trær. Sitt i denne i 5-7 år og du vil nyte godt av både utbytter og kursoppgang. P.d.d burdet denne vært priset til rundt 100kr men slik er det alltid i starten på en syklus.
Min største frykt nå er at ikke NODL får kjøpt nok rigger på bunnen av syklusen.

Skulle det virkelig blitt fart i denne måtte den siste riggen også fått en 1-2 år kontrakt på rundt 300 000$, som startet i 2019. Da hadde plutselig NODL startet å tjene bra med penger og resten av ekspansjonen i flåten kunne komme fra bankfinansiering. Så måtte vi sett kontrakter på boreskipene i 2019 med oppstart 2020. Da kunne sikkert Fredriksen klart å skaffe seg minst 4-5 nye rigger eller boreskip kun ved hjelp av bankfinansiering, symbolske utbytter kunne også kommet fra 2020.

Vips så har vi et selskap med 10 rigger etter nedturen da kunne fort kursen gått 3/4 ganger dagens kurs.
Redigert 21.07.2018 kl 12:36

Rapportér innlegg

Vennligst skriv inn kommentar på hva du mener er upassende og trykk send. Dersom kommentar ikke er nødvendig, vennligst trykk send direkte.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.