IKT

Baron1!
22.07.2018 kl 19:47 4631

Jeg begynte å tenke litt over CIT-ordren fra Sberbank. Etter litt tankevirksomhet, bestemte jeg meg for å forsøke å lage et estimat for hva dette kan bety for Strong. Underveis ble jeg klar over at dette ble mer spekulasjon, enn et estimat. Det er for mange ukjente til å kunne vurdere dette med noen grad av sikkerhet per nå. Så, jeg ber der følge et lite tankeeksperiment i stedet.

Det jeg ønsket å vurdere var: hva vil det utgjøre for Strong, dersom Sberbank velger å oppgradere alle sine kjøretøy med Strong-kofferter. For å vurdere det må vi vite følgende:
1. Antall kjøretøy
2. Antall kofferter per kjøretøy
3. Pris per koffert
4. Marginer for Strong per koffert

Etter noen kjappe søk på nettet konkluderte jeg med at jeg ikke ville finne antall kjøretøy. Videre fant jeg ikke noe konkret tall for antall kofferter per kjøretøy. Jeg fant imidlertid noe som kan tjene som et usikkert grunnlag.

Sberbank har over 90 000 minibanker og selvbetjeningsautomater. Videre har jeg sett et bilde av et kjøretøy i Strong-rapportene, hvor det var 14 kofferter i en bil. Dette gir grunnlag for noen grove antagelser. 14 kofferter per bil kan være mindre, eller mer, enn gjennomsnittsbilen. Ettersom vi ikke har noe bedre grunnlag, er det naturlig å forutsette 14 per bil.

Dersom vi antar at pengene fra hver maskin transporteres i egen koffert, får vi 90 000 / 14 = ca. 6400 biler. Ut fra anslag som har blitt nevnt her, høres det rimelig ut. I tillegg har banken ganske mange filialer.

Vi vet at prisen per koffert ligger i området 30k per stk. Dersom banken faktisk disponerer 90 000 kofferter, vil Strong kunne motta kjøpsordre verdt 2.7 mrd kroner. La oss legge inn en sikkerhetsmargin, ettersom dette estimatet er ekstremt usikkert. Trekker vi fra 20 % sitter vi med 2.16 mrd kroner i inntekter.

Etter mine estimat bør dette kunne innebære 200m+ på bunnlinjen for Strong. Videre vil man få betydelige serviceinntekter. Hva dette betyr for prisingen av et selskap med market cap på 433m kan man vurdere selv.

Per nå er dette ikke engang et estimat, men rene spekulasjoner. Dersom noen av dere kan finne flere av de ukjente faktorene, f.eks antall biler Sberbank disponerer, vil vi komme nærmere et estimat.

Den største usikkerheten ligger uansett i hva Sberbank faktisk planlegger av utskiftninger. Men ettersom dette er ordre nr. 2 (om ikke flere?), og Strong brukte 8.1m i Q1 for å utbedre produktet (sannsynligvis etter tilbakemeldinger fra Sberbank) – må det i hvert fall kunne anses som en mulighet at de vil bytte ut hele sin beholdning.

Denne sannsynligheten vil vi få bedre grunnlag til å vurdere, dersom de skulle plassere ordre nr. 3 og 4. I den sammenheng bør verdien man tillegger hver enkelt ordre være eksponentiell: et par ordre har begrenset verdi utover inntektene de genererer, men ordre nr. 3, 4. og 5 vil drastisk øke sannsynligheten for at Sberbank faktisk planlegger å oppgradere samtlige kofferter.

Kommer vi nærmere det reelle antallet kofferter Sberbank disponerer, vil vi ha et godt grunnlag for å estimere inntektspotensialet. Videre vil fremtidige ordre kunne gi oss en god indikasjon på hvor sannsynlig det er at dette potensialet vil bli realisert.

-Baronen

Rapportér innlegg

Vennligst skriv inn kommentar på hva du mener er upassende og trykk send. Dersom kommentar ikke er nødvendig, vennligst trykk send direkte.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.