Olje

Fluefiskeren
29.07.2018 kl 20:27 5808

Spitzer

Som du skjønner er jeg langtfra noen spesialist, men jeg ser for meg at det ikke trengs. Hvis prosseringen forgår på plattformen kan man vel like gjerne benytte en FSO istedenfor en FPSO. Man har vel også løsninger hvor oljen kan lagres i tanker på selve plattformen. Jeg tenker da på f.eks. Goliat i Nord-Norge. Den benytter en rund plattform som kan lagre olje. Du husker f.eks. kanskje disse Sevan tønnene som de ble kalt.

Andre får korrigere eller supplementere.

EDIT Men jeg skjønner fortsatt ikke helt hvorfor det ikke kan benyttes kun en FPSO. OTO-1 nevner prosseseringskapasiteten. Imidlertid litt rart. Noen kjenner kanskje til funnet av SNE på dypvann utenfor Senegalskysten. Vi snakke vel der om reserver på ca 700-800 mmboe. Det er mye. Der skal benytte en FPSO som kan prosessere helt opp til 100 000 fat i døgnet. Det er veldig mye.

Development overview
The SNE field, containing oil and gas, was discovered by the Cairn led joint venture in 2014 and is located two kilometres below the seabed floor. The field is spread over a large area of 400 kilometres2.
The development concept includes the installation of a stand-alone floating production storage and offloading (FPSO) facility and subsea infrastructure that will be designed to allow subsequent development phases. These options include potential gas export to Senegal and future subsea tie-backs to other fields.
An FPSO is a vessel specifically designed for the processing of hydrocarbons and the storage of oil. The FPSO processes the hydrocarbons through a series of facilities located on the deck which separates the different fluids from the crude oil.
The processed crude oil is stored in tanks located in the hull of the FPSO, before being offloaded via a flexible floating pipe to tankers which transport the crude to global markets.
The FPSO will be permanently moored above the field in a water depth of ~800 metres. The mooring system is fixed to a turret on the bow of the vessel, which allows the FPSO to pivot according to local weather and marine conditions.
The FPSO will be approximately 300 metres long and up to 60 metres wide. Depending on the final design, it will require an operational workforce of 80-125 people.
The FPSO will have a production capacity of approximately 100,000 barrels per day of crude oil, which will provide revenue to help deliver sustainable long-term economic and social benefits for Senegal.

Tatt fra Woodside :

http://www.woodside.com.au/Our-Business/Developing/Documents/Senegal%20Field%20Development%20Factsheet.pdf

Side 2

Redigert 29.07.2018 kl 20:35

Rapportér innlegg

Vennligst skriv inn kommentar på hva du mener er upassende og trykk send. Dersom kommentar ikke er nødvendig, vennligst trykk send direkte.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.