Transport

Visjonæren
14.01.2020 kl 09:17 638

https://www.youtube.com/watch?v=eEN1viqM-5M

De tvang Lion Air til ikke å foreta simulatortrening. Her snakker vi nå straffesak.
De ansvarlige for 346 personers død, bør straffes.

Simulatortrening er i høyeste grad påkrevet. Og TILSTREKKELIG og AVANSERT NOK
simulatortrening.

Og selv dette kan slett ikke være nok. Fordi det er egentlig tvilsomt om flyet bør eller
kan få typegodkjennelse. Sikkerhetskravene i luftfarten er strenge. Det kan oppstå
ekstremsituasjoner som utfordrer sikkerheten så mye, at man kommer utenfor
sikkerhetskravene.

Uansett dataprogram, så kan ikke dette rette opp betenkelige sider vel flydesignet
rent fysisk. Man har kompromisset for mye her, med en konstruksjon fra 1960-tallet.
Det er for mange fysiske designparametere som er endret for mye. I sum så¨viser
det seg at dette ikke er holdbart.

Vi har en slags parallell med de kombinerte olje og malm skipene man utviklet på
1960-tallet. De skulle utnytte ledig kapasitet under returseilinger. Dvs. å ha betalt
last under mest mulig av seilingen.

Men konseptet viste seg å være uholdbart. Oljegass og svovelgass kom sammen,
og eksploderte. Etter noen ulykker, så sluttet man helt med dette konseptet.
Tanken var god. Det var nybrottsarbeid. Men det funket ikke i praksis.

En så mye brukt flytype som B-737, kan ikke kompromisses med så mye som
man har gjort med MAX variantene. Det funker ikke i praksis.

Flyindustrien burde designe en ny 737. Fordi dette er den mest brukte flystørrelse
i verden.
Redigert 14.01.2020 kl 10:34

Rapportér innlegg

Vennligst skriv inn kommentar på hva du mener er upassende og trykk send. Dersom kommentar ikke er nødvendig, vennligst trykk send direkte.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.