Transport, bil og fly

Restplassno
26.01.2020 kl 15:01 5576

Forutsetter her CASK 0.435 som guidet for 2019, ancillary på 18%:

Med kun inntekter fra billettsalg og ancillary lander jeg på -781 mill I Q4.

I tillegg kommer mellom 3-500 mill i andre inntekter --> tredjeparts inntekter, inntekter fra reward, og cargo.

Målt opp mot et underskudd på nærmere 4 mrd i Q4 året før, ser det rimelig bra ut. Om vi trekker vekk det skrekkelige fuelhedge-tapet, har man redusert underskuddet med over 1 mrd.

Ifølge mine beregninger blir det et resultat på mellom -700mill og -1000 mill i Q4 EBT.
Tipper EBIT lander på rundt -400 og at dette i hvert fall dobles når rentene legges på, altså til rundt -900 mill.

Man kommer altså ikke unna overskriften "Norwegian blødde penger i Q4" i landets tre største økonomitidsskrifter!

Sammenlagt med de tre øvrige kvartaler i 2019 er summen et underskudd på 5-600 mill før dette pyntes med et skattefradrag på 150 mill. Ikke verst, hensyntatt 1 mrd i max-utgifter, et grusomt Q1 som omtrent spiser hele Q3-overskuddet og et år med store endringer i rutenettverk. Rolls Royce har vel også pallplass i dette.

Min store drøm er vel rundt -2 mrd Q1 og Q4. Da er man sikret et greit overskudd i 2020 vil jeg tro. Det ser ut til at Q4 kommer til å levere sin del av avtalen.

Noen refleksjoner som ikke er tatt med i beregningen:

* Jeg tror ikke selskapet har særlige max-kostnader disse tre mnd. Kapasiteten ASK er ned med en større andel enn max-flåten utgjør. Vil tro denne ask-reduksjonen også rommer flyene som blir solgt i Q4, og at man ikke trenger innleie av denne grunn.

---> men! Max-kostnadene er regnet inn i CASK på 0.435 for hele året, og jeg tror sannsynligvis at CASK for Q4 isolert sett ligger litt lavere. Dette fordi max-innleie øker "snittCASK" for hele året med 0.01. Godt mulig man kan få en hyggelig overraskelse på 100 mill her. Det er også færre avlysninger og erstatninger pga at man har nok fly i denne perioden, vil jeg tro.

* Ancillary-beregningene mine er ikke altfor optimistiske på 18%. Denne var 21.5% i Q1 i fjor, og 19,7% i Q4 18. Hver prosentendring i ancillary utgjør over 70 millioner, så dersom man klarer ancillary på 20-22% vil naturligvis resultatet endres betydelig.

* Og til sist vet vi at det blir en resultateffekt av flysalg gjort i Q4. Jeg vet ikke hva denne effekten blir, men tatt i betraktning det som er dekket ovenfor er det åpenbart at dette vil være en betydelig sum, muligens nærmere 50-100 mill kun i valutagevinst.

Det er altså flere usikre variabler her som kan slå positivt inn. Samtidig er det mulig rentekostnader er noe høyere enn jeg har anslått, her er jeg ikke særlig dyktig.

Et lite pek inn i 2020:

In other news, var jetfuel per 24.jan 573.90. Norwegians guiding for 2019 var 629 USD, altså 9% lavere. Det betyr en 3% reduksjon i CASK i Q1 om det skulle holde seg.

Litt uoversiktlig, men tror folk ser at dette i stor grad er svært forbedret drift, lovende og også svært spennende. Jeg har gjort tallene mine mer omtrentlige og unøyaktige enn de opprinnelig var for å gi litt spillerom til at det er mye jeg ikke vet eller kan ta høyde for da jeg ikke sittet på mer data enn det som står i rapportene.

Det er en ørliten mulighet for at 2019 faktisk kan gå i pluss, men jeg tror ikke dette. Tipper man går smått i underskudd, uten at cashbeholdningen blir skremmende mye avspist. Og dette mener jeg er svært bra. Nå må man levere i Q1 og deretter levere lavere kostnader ELLER høyere rask i sommer. Satser på at Next allerede da har gjort synlige forbedringer i førstnevnte.
Redigert 21.01.2021 kl 04:41

Rapportér innlegg

Vennligst skriv inn kommentar på hva du mener er upassende og trykk send. Dersom kommentar ikke er nødvendig, vennligst trykk send direkte.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.