Transport, bil og fly

Restplassno
01.02.2020 kl 11:52 3527

Jeg så på noen muligheter for Q1-tall i går. Med dagens oljepris, dollarkurs
og forventet vekstreduksjon på 20%
og RASK-økning på 17%,
samt en kostnadsforbedring fra 0.43 på 0.015-0.025 uten leasing, inkl kostnadseffekter fra i fjor, og det er vel mulig de allerede har hentet noe ut i NEXT-programmet sitt. Vanskelig for meg å si hvor mye man klarer å ta ut av kostnader, men det er nå ikke helt utenkelig at de klarer en vask på 0.38-0.39.

CASK excl fuel datt fra 0.35 til 0.32 i fjor Q1.
Fuel har falt fra 0.12 til 0.09 per dagens pris. Med fjorårets CASK excl fuel blir CASK nå altså 0.41, og man tok ut en del kostnader i 2019 og jeg håper at man kan klare en CASK på rundt 0.385-0.39.

Er klar over at kostnadene for Q1 ikke regner med leasing i stor grad, men tror man har klart å hente ut en del ellers på kostnadssiden (den lavthengende frukten som smedegaard kalte det). De starter med den høyere hengende frukten i år, og vi får se om dette allerede er i gang.

I alle fall koker det ned til at man får inntekter på rundt 7,15 mrd medregnet 20% ancillary, og kostnader på ca 7,25 mrd.

EBIT på -100 millioner, mot en ren EBIT på -2,23 mrd i fjor. Cargo og reward-inntekter på 400 (denne aner jeg ikke, men) så lander man på ca -500 EBT og kun stakkars -3-400 Mill etter skatt. Når man fjerner nesten 1.5 mrd fra underskuddssiden for 2020 kun i første kvartal, begynner det å bli spennende!
Redigert 21.01.2021 kl 04:41

Rapportér innlegg

Vennligst skriv inn kommentar på hva du mener er upassende og trykk send. Dersom kommentar ikke er nødvendig, vennligst trykk send direkte.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.