Offshore

Ekstra
26.08.2018 kl 07:00 3130

CFO sier på presentasjonen at Dof er cash neutral i Brasil. Slik jeg forstår dem har de noen av charterinntektene i Reals. Den inntekten dekker opex, altså det de kjøper i lokal valuta. Resten av charterinntektene er i usd og all gjeld er i usd. Hvis usd stiger så vil også inntektene stige. Samtidig øker gjeld omregnet til Reals eller kroner. Mens inntektene i en kvartalsrapport bare blir "litt større", blir gjeld som skal betales de neste 10 årene veldig mye større. Derfor de voldsomme utslagene i hver rapport. Jeg tenker at det beløpet jeg skal bry meg om for å vurdere lønnsomhet, er den realiserte kursgevinsten/-tapet i hvert kvartal. Den urealiserte endringen er de sikret mot ved at fremtidig inntekt og gjeld er i samme valuta.

Rapportér innlegg

Vennligst skriv inn kommentar på hva du mener er upassende og trykk send. Dersom kommentar ikke er nødvendig, vennligst trykk send direkte.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.