Eiendom

Marximat
11.02.2020 kl 09:35 1583

Grieg-1000 skrev Tipperne er bull
Jeg har tippet +12,6 opp i Oslo i 2020. Tippet er det høyeste på årstippetråden. Bortsett fra at tippet er opportunt (smil), er faktum at jeg tror på en durabelig boligprisøkning i Oslo i år. Fordi:

Da boliglånsforskriften (av desember 2016?) ble innført, satte jeg opp noen regnestykker som viste at utleieboligeierne ville bli vinnerne, ikke førstegangskjøperne, slik det ble hevdet fra politisk hold. Særlig gir forskriften fordeler til de profesjonelle.

Mellom desember 2016 og nå har utleierne kunnet akkumulere kapital, på bekostning av vordende boligeiere, dvs. leietakere.

Utleiere har rett og slett kunnet "spare" raskere enn den fremtidige boligkjøper, som har leieutgifter.

Jeg er overbevist om at denne vridningen har vært politisk ønskelig. For å "unngå finansiell ustabilitet" er det beste å fjerne de mest sårbare boligkjøperne, dvs. (en stor amdel av) førstegangskjøperne.

Igangsettingen i 2016-2017 ga lite insentiv til boligspekulasjon, og som vi har sett, har det vært et rimelig rolig marked siden da.

Det endrer seg nå.

Nyboligflommen som var varslet i 2018 og 2019 er tatt unna, og det som gjenstår utover våren 2020 bidrar lite.

Dem som har akkumulert kapital (gjerne leieinntekter) siden 2016, stiller sterkt når det er boligmanko, slik det er i ferd med å bli i Oslo nå. Investorenes (gjen-)inntreden i Oslos boligmarked kommer til å forsterke prisstigningen mye. Få boliger + spekulanter = forsterket prisstigning.

Jeg tror at Oslo kommer til å bli "tømt" for boliger til salgs i 2020, og og at vi får en høst som i 2016.
Redigert 20.01.2021 kl 21:58

Rapportér innlegg

Vennligst skriv inn kommentar på hva du mener er upassende og trykk send. Dersom kommentar ikke er nødvendig, vennligst trykk send direkte.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.