Eiendom

Marximat
11.02.2020 kl 11:31 1486

For ordens skyld: Jeg synes IKKE dette er en heldig utvikling. Men jeg er ikke i tvil om at den er ønsket - boliglånsforskriften fremmer "finansiell stabilitet" i boligmarkedet ved å prioritere dem som har god egenkapital. Det vil si dem som allerede er boligeiere, og særlig dem som eier flere, og ikke førstegangskjøperen.

Ettersom boliglånsforskriften gjorde det vanskeligere å få kjøpt seg bolig (i Oslo), har flere måttet leie lenger enn de har tenkt. Med flate boligpriser har utleiere klart å legge seg opp mer kapital enn dem som leier og sparer til sin første bolig. Sekundærboligeierne har dermed økt sitt finansielle forsprang i denne perioden.

Dette forspranget er selvfølgelig blitt forsterket av at leieprisene har økt ettersom flere har måttet leie lenger.

Mitt årstipp for Oslo er ikke bare Marximatvis; jeg tror det er et høyst reelt tipp, og at prisene fort kan øke enda mer enn de 12,6 prosent jeg har tippet. (Så fremt det ikke kommer et finanskrakk av noe slag.)
Redigert 20.01.2021 kl 21:58

Rapportér innlegg

Vennligst skriv inn kommentar på hva du mener er upassende og trykk send. Dersom kommentar ikke er nødvendig, vennligst trykk send direkte.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.