Olje og energi

29.08.2018 kl 10:50 5999

Å overta stasjonene er neppe spesielt teknisk utfordrende. NEL har jo som kjent levert utstyr til minst én av Hyon sine stasjoner.

El-bil fordelene må fases ut før det "tar av" i Norge. Men nå er det ikke Norge som er det store og viktige markedet til NEL. Enormt tynt beslutningsgrunnlag å se ut vinduet her hjemme og konstatere at hydrogen ikke har en fremtid.

El-bil lobbyen i Norge har vært flinke. Godt hjulpet av de økonomiske fordelene staten har lagt til rette for. I tillegg har vi billig og lett tilgjengelig strøm. Tesla satte en ny standard og brøytet vei med sine modeller. Hydrogen trenger en tilsvarende suksessmodell eller flere som blir like populær. Flere vil se mot hydrogenbiler når de økonomiske fordelene med ren elbil forsvinner. I tillegg vil fordelene med hydrogenbiler begynne å gå opp for folk. Feks kan man dra med seg en henger uansett hvilken hydrogenbil man kjøper. Er det stasjoner nok er det bare å lesse på og fylle tanken underveis. Som man gjør med en vanlig bil i dag.

Dette kommer sakte men sikkert. Når det lønner seg økonomisk kommer markedet etter. Det er nok ikke alle som skjønner at hydrogenbilen i praksis er en elbil, men med mye lenger rekkevidde. Og i tillegg tankes på få minutter. Hydrogenlobbyen har nok mye informasjonsarbeid foran seg fremdeles.
Redigert 21.01.2021 kl 08:33

Rapportér innlegg

Vennligst skriv inn kommentar på hva du mener er upassende og trykk send. Dersom kommentar ikke er nødvendig, vennligst trykk send direkte.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.