Sjømat ‑ fiskeri og oppdrett

aksjeguru2007
01.09.2018 kl 10:42 3136

Flere oppdrettere uteblir på Kinas godkjent-liste
Sammendrag laget av Mail redaktion Erik Steinsbu Wasberg, minE24
Publisert 01 sept. 2018, 10.15
FISKEOPPDRETTERNE Kinas restriksjoner på fiskeeksport fra Troms, Nordland og Sør-Trøndelag ble opphevet i juli, men stadig flere selskap uteblir på listen over norske aktører godkjent for det kinesiske markedet. Det skriver bransjenettstedet iLaks.
Blant selskapene er Salmar, Nordlaks og Lerøy Aurora.

Kommersiell direktør Merete Nygaard Kristiansen i Nordlaks kommenterer til iLaks at de tror det vil ordne seg.

– Jeg ser ingen grunn til at det ikke skal det. Mattilsynet har sagt at det ikke er noe grunn til at vi ennå skal være suspendert. Kinesiske myndigheter var hos oss og vi fikk ingen signaler på det at vi stadig skal være suspendert, sier Kristiansen.

Bransjenettstedet skriver at Nore hadde en markedsandel på 90 prosent i Kina før Kina stengte importen som følge av Nobels fredsprisutdeling til dissidenten Liu Xiabo.

https://min.e24.no/flere-oppdrettere-uteblir-pa-kinas-godkjent-liste/a/5VgJyX
Redigert 21.01.2021 kl 02:57

Rapportér innlegg

Vennligst skriv inn kommentar på hva du mener er upassende og trykk send. Dersom kommentar ikke er nødvendig, vennligst trykk send direkte.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.