Olje

H-Capital
FLNG 04.09.2018 kl 16:27 3140

FLNG (Flex LNG)
Flex LNG er et shippingselskap som nå har eksponert seg mot et strammere LNGC marked med global økende etterspørsel og et sterkt sentiment i frakt-rater i tillegg til gode utsikter. Selskapet er backet av en sterk hovedaksjonær, Jon Fredriksen(hvor han kontrollerer 52% gjennom Geveran) og har attraktiv finansiering. FLNG har p.t 4 båter i MEGI segmentet. I tillegg har de 4 under konstruksjon med levering hhv. 2 og 3. Kvartal 2019 og 2. Og 3. Kvartal 2020.

Kjappe facts om caset:
Forventet holding time: 1-3år
Mcap: 4,35mrd (kurs: 11,8)
Trading-range siste 3år: mellom 9 og 13kr(på volum)
Tidligere emisjoner: 100mUSD ved 11,5kr(17.02.2017) og 125mUSD ved 12kr (26.04.2017). CEO: Flex fikk 1. August i år inn Øystein Kalleklev som midlertidig CEO.

Båtene:
6x megi(megi forventes premium vs TFDE) 174k cbm. 2x X-DF

Om LNGC:
Det tar rundt 2år å bygge et LNG skip, og det betyr at man allerede i dag kan kartlegge tilbudssiden frem mot 2021. Der er begrenset med båter som vil bli tilgjengelige frem mot 4q2020.

Økende Etterspørsel etter LNG:
Dette kommer delvis av at Kina jobber mot å nå sine klimamål, gjennom nedleggelse av sine kullkraftverk hvor dette erstattes mye av LNG som er en langt renere energikilde. Kina har økt importen med 47% YTD. De tre største importørene er dermed Japan, Kina og Sør-korea. Global LNG handel økte med 11% i 2017 og er det raskest voksende fossile drivstoffet. Markedet vil stramme seg Spessielt til i 2019 da etterspørselen øker 15% mer enn tilbudsveksten. Dette resulterer i at det faktisk ikke vil være høyt nok tilbud til å møte etterspørselen i 2019..!

Prising:
Etter kvartalsrapporten forrige tirsdag, leser vi at flex levert EBITDA på 3mUSD og en negativ bunnlinje på 2,8mUSD. Selskapet har brukt de siste årene på å bli kjent med markedet for å kunne angripe det stramme spot-markedet som kommer. «å vite at du ikke vet noe, er nesten bedre enn å vite noe», så derfor bruker jeg meglerhusenes estimat på prising: Nordea, Pareto og Arctic har i snitt 18,5kr i kursmål.
Arctic har estimert forward price earnings 9,8x for 2019 og 5,5x dagens kurs for 2020.
Pris bok er 0,3 på 2018 estimater og 0,2 for 2019 og 2020.
Estimert og justert EV/EBITDA for 2019 og 2020 på hhv 9,4 og 6,9.
Rater som kreves for break even I 2020 er 55k dagen. Estimatet er 95k.

Booking:
Time-chart eller spot?
Man kan følge ratene gjennom FEF fra deres ukentlige rapport eller shipping daily fra Arctic som på fredag viste 85k i både spot og 1y time-charter som nådde bunn på 55k i Mai i år.. Arctic har estimert med 65k i 2018. 75k i 2019. Og 80k i 2020. +15k premium for MEGI. (så forresten at Pareto tok inn flex i måneds portis idag)
Risks:
Nær fremtid(q3-q4): Vanskelig å spå utilization. Lengre perspektiv(1-2år):
• Etterspørselsveksten blir ikke like stor som forventet
• Forsinkelser i oppstart av nye eksport terminaler(hvor naturgass blir omdannet til den fraktbare
formen LNG).
• Verdens første autonome containerskip blir bygd på Vard Breivik med levering i 2020 og skal
være autonom i 2022.
• Generell markedskorreksjon

Jeg tror vi vil se aksjonærverdier speilet 18-22kr aksjen frem mot vinter(som er høysesong for LNG shipping - har historisk startet i oktober) 2018-2020. Det er Spessielt 2019 som utmerker seg for investeringscaset.

Disclaimer:
Jeg er allerede høyt eksponert FLNG, og stiller dermed bias, men har likefullt første Price Target på 18kr nå i høst/vinter.
Redigert 04.09.2018 kl 16:32

Rapportér innlegg

Vennligst skriv inn kommentar på hva du mener er upassende og trykk send. Dersom kommentar ikke er nødvendig, vennligst trykk send direkte.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.