Olje

really
05.09.2018 kl 11:06 2614

Og hva har autonome skip med transport av LNG å gjøre?

I min enfoldighet trodde jeg transport av LNG ble styrt av avstand mellom produsenter og forbrukere og volum på tilbud og etterspørsel, altså tonn/mil.

Om du tenker på at skipene skal bli gammeldagse så er ikke det noe som skjer fort og de som ser langt frem vil ha tilpasset seg i god tid. JF selskapene er vel ingen sinker i denne sammenhengen. Det kan jo være derfor et av skipene er solgt med leaseback i 10 år.

En annen sak er hvor stor bemanning er det på et LNG skip? Og hva er kostnaden med denne bemanningen?

Forskjellen få forrige generasjon og MEGI motor ser ut til å ligge over 10 000 USD/d. Jeg antar at bemanningskostnader liver vesentlig lavere enn dette, slik at den rene innsparingen ikke er all verden i det store bildet. Det kan jo være andre innsparinger også etter hvert, knyttet til optimalisering av hastighet, kostnader ved havneanløp f.eks. Men det er langt frem.

Rapportér innlegg

Vennligst skriv inn kommentar på hva du mener er upassende og trykk send. Dersom kommentar ikke er nødvendig, vennligst trykk send direkte.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.