Farma

icanfly
07.09.2018 kl 14:37 3921

Åpenbart at endel aksjonærer er avventede fortsatt. To triggere som kan gjøre aksjen til en vinner allerede i høst er;

Salg av metformin businessen: slik jeg vurderer det er det åpenbart at de ønsker å selge, for deretter å bli et rent trading play på ose. Slike prosesser er ekstremt vanskelige å tidsfeste, men antar at prosessen allerede er iverksatt. Tar vi utgangspunkt i estimatene til Carnegie, vil Metformin businessen isloert ha en EBIT på nærmere 30 mill NOK neste år. Legger vi til en multippel i høy enden av peers, kommer vi da til en EV på 360 mill NOK. Legger vi på dagens nettokontantbeholdning lander vi på en fair aksjekurs på ca. 15,60 kroner.

Melding om etablering av kapitalforvaltning; vanskelig å umiddelbart prise en slik virksomhet. Kommer naturligvis veldig an på AUMen og fee struktur generelt. Men ventelig vil ikke dette etableres før kommitert kapital er på et høyt nok nivå til at det kan forsvares. Over tid kan dette bli en stor verdi for selskapet, og enig med de av dere som påpeker at det er en stor trigger. Kjus nevnte at de har vært i USA og de har nok også et stort kontaktnettverk i Norge også, så sannsynligheten for at de får kommitert kapital inn anser jeg som meget stor. Om ikke norges beste olje team, med Spetalen som stor sponsor i caset, ikke klarer å hente ny kapital til kapitalforvaltning, er det nok ingen i Norge som vil klare det heller...

I sum mener jeg at aksjen handles med betydelig rabatt mot underliggende verdier grunnet lite transperens rundt trading/forvaltningsdelen av butikken og manglende klarhet om strategi going forward. Når dette etter noe tid er på plass , er min antakelse at aksjen allerede vil handles vesentlig høyere. Ser vi også for oss at tradingen og plasseringene som er gjort begynner å materialisere seg i gevinst, vil nok aksjen skyte ytterligere oppover.

Hva gjelder verdiene på litt lenger sikt er det nærmest gjetning. Da det natruligvis er svært vanskelig å presist anta hvor stor gevinsten vil være i de posisjonene som selsakpet har tatt og vil ta going forward. Treffer de planken med IMO 2020 og andre storyes har de selv uttalt at de ikke er fornøyd med 50% avkastning på sysselsatt kapital ("50 mill er ikke nok.." Kjus). SÅ det blir lek med tall, men oppsiden er uansett betydelig.

Rapportér innlegg

Vennligst skriv inn kommentar på hva du mener er upassende og trykk send. Dersom kommentar ikke er nødvendig, vennligst trykk send direkte.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.