Offshore

really
09.09.2018 kl 23:55 5398

Det er mange som mener at den neste krisen blir værre enn 2008, som var den siste store krisen. Oljekrisen var stort sett ingen stor krise, men en sektor som gikk i bakken på grunn av overinvesteringer. I det store bildet har vi nå hatt oppgang siden 2009 og det er den lengste sammenhengene oppgangen i moderne økonomisk historie.

Men det er mye som skal skje for at Dof skal gå mot 1-3 kr. Da her jeg større tro på at den nulles. I et oljeinvesteringsstoppscenarie blir DOF nullet. Men et slik scenarie er svært lite sannsynlig i en verden som er underinvestert i olje og som må øke investeringene, også offshore, for å opprettholde produksjonen. Det er stadig flere sentrale aktører som peker på muligheten for et prishopp i olje på grunn av mangel de nærmeste årene. Jeg tror nok litt mer på dem enn en tilfeldig ho skribent. En annen sak er at kassene fylles i raskt tempo i oljeselskapene nå og reservene de har er på rask vei nedover. Det betyr leteboring, utvikling av greenfields, videreutvikling av eksisterende felt, effektivisering av driften, mer aktivitet under havoverflaten. Med andre ord, mer jobb for selskap som DOF.

Og at en tilfeldig HO skribent ikke forstår enkle sammenhenger er forsåvidt ikke noe nytt. At vedkommende til og med påstår at min argumentasjon er lettvint når jeg skriver DOF neppe går mot konkurs og noen taktiske betraktning om å hoppe ut eller ikke mot en korreksjon så må jeg lure om vedkommende kan å lese.
Redigert 21.01.2021 kl 07:56

Rapportér innlegg

Vennligst skriv inn kommentar på hva du mener er upassende og trykk send. Dersom kommentar ikke er nødvendig, vennligst trykk send direkte.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.