Offshore

delta
13.09.2018 kl 13:09 3761

Jeg har antatt skraping av DS Bergen når den er moden for neste klassing, som jeg tror er i Q3'20. CEO sier nå at de vil klasse DS Bergen neste gang hvis de kan få kontrakt på minst USD 250k pr dag i perioden etter klassingen. I så tilfelle kan det føre til ca. NOK 3 pr aksje i ekstra DCF for ODL hvis vi forlenger levetiden med 5 år som er til påfølgende klassing.

-------------

ODL:"HIGH SPEC" BORERIGGER HAR 10-15% LAVERE PRIS NÅ ENN FOR FEM ÅR SIDEN -LIEUNGH

Oslo (TDN Direkt): Prisen på borerigger med høye spesifikasjoner ("high spec") har 10 til 15 prosent lavere pris nå enn for fem år siden, ifølge konsernsjef Simen Lieungh i Odfjell Drilling.

-Den vil ha lavere pris nå enn for fem år siden, men det er ikke veldig mye forskjell. For å unngå å sitere pris, er det mulig du har 10 til 15 prosent billigere nybygg nå enn for fem år siden, sier han til TDN Direkt i etterkant av selskapets presentasjon på Paretos Oil & Offshore-konferanse onsdag ettermiddag.

Konsernsjefen begrunner den relativt lave prisforskjellen med at mye av utstyret om bord er levert av andre leverandører, slik som for eksempel boresystemene, marinsystemene og kraftsystemene. Verftene står for om lag 10 til 15 prosent av verdiskapingen, men alt det dyre utstyret leveres av andre, ifølge Lieungh.

-Avansert utstyr er litt billigere, men ikke mye, sier han.

Han mener det vil ta tid før det kommer mange nybygg på markedet, men poengterer at det vil komme flere og flere i framtiden.

-Det er snakk om mye nybygg nå, men det er et stykke fram. Verftene har veldig lyst, men de har hatt en veldig tøff periode. Det er ikke slik at vi er rett tilbake med betalingsbetingelser som er veldig attraktive enda, sier han til TDN Direkt.

På spørsmål om hvilke type rigger Odfjell Drilling vil se på i tiden framover, sier Lieungh at han både vil se på "high spec" rigger, men også rigger med noe lavere spesifikasjoner.

-Vi vil se på moderne rigger. Vi er ikke avhengige av å ha bare "high spec". Jeg kunne tenkt meg å ha et par andre som er moderne, sier konsernsjefen til TDN Direkt.

Konsernsjefen opplyste under presentasjonen at dersom Odfjell Drilling vil foreta klassing av "Deepsea Bergen", vil det skje sent i 2020.

-Vi vil ikke foreta klassing av "Deepsea Bergen" dersom ratenivået er riktig, sier han til TDN Direkt i etterkant av presentasjonen.

-Hvilket ratenivå snakker vi om da?

-250.000 dollar pr dag og oppover, svarer Lieungh til TDN Direkt.
Redigert 13.09.2018 kl 13:10

Rapportér innlegg

Vennligst skriv inn kommentar på hva du mener er upassende og trykk send. Dersom kommentar ikke er nødvendig, vennligst trykk send direkte.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.