Offshore

delta
15.09.2018 kl 18:59 8889

ODL har fått en hel side i Finansavisen i dag med overskriften «Veldig interessante rigger i Kina – Har sysselsatt kjerneflåten til midten av 2020».

Noen utdrag fra artikkelen:

«Vi trenger og skal få tak i flere rigger. Med en flåte på åtte til ti enheter vil vi ha en portefølje, sier Simen Lieung, konsernsjef i Odfjell Drilling, til Finansavisen.»
«Det vil si at vi ønsker to-tre til, men det skjer ikke nødvendigvis i år. Vi kommer ikke til å kjøpe en rigg på spekulasjon, og hente masse egenkapital uten å ha kontrakt til den, men heller prioritere verdiskapende vekst.»
«Odfjell jobber for tiden med tre-fire alternativer, og konsernsjefen håper å lande noen av disse.»

«Det finnes fortsatt rigger der ute, både hos selskapene og under bygging på verftene, sier Lieungh. Selv om det er utsolgt for de mest avanserte riggene, viser han til at det finnes tre enklere sjettegenerasjonsenheter på verft i Kina. De er veldig interessante, men de er ikke ferdig bygget ennå. Og så driver kineserne litt annerledes enn vestlige aktører, ved at de gir uttrykk for at de ikke må gjøre noen ting. Grunnen til at ingen har kjøpt dem ennå er at de ikke vil gi markedspris.»

«De siste 2,5 årene har Odfjell betalt ned 650 millioner dollar i gjeld, og har nå et gjeldsnivå på 1,1 milliarder dollar. Nå sitter selskapet med 180 millioner dollar i kontanter. Gjeldsgraden fortsetter å styrke seg, og om ett år vil gjelden vår være godt under milliarden. Da vil forholdet mellom gjeld og EBITDA være på under 4, så da begynner man å få balanse til å gjøre noe. Ettersom vi har klart å navigere finansielt, står vi i en god posisjon operasjonelt.»

«Lieungh påpeker også at selskapet har tilgang på veldig mye arbeid. Kundene vet hva de vil ha og vi kan bidra til å gjøre det bedre. Vi sitter ved bordet til de som gir jobbene og er der når Equinor, Aker BP og Total sier hva de gjør. Det er klart det er en god posisjon.»
«Dukker det opp en veldig interessant kontraktsmulighet som krever nybygg, så vurderer selskapet det også. Konsernsjefen viser til at prisene på semi-rigger har steget betydelig, særlig i forhold til boreskip.»
«Vi ser på samarbeid, sammenslåinger og nybygg, samtidig som vi jobber mye med finansiering. Det er kanskje ikke like trendy som å kjøpe masse rigger på spekulasjon, men vi er langsiktige og leverer over tid.»
Redigert 21.01.2021 kl 07:10

Rapportér innlegg

Vennligst skriv inn kommentar på hva du mener er upassende og trykk send. Dersom kommentar ikke er nødvendig, vennligst trykk send direkte.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.